
Langt og tungt
Det byr på visse utfordringer å transportere verdens største vindmøllekropp som er 84,5 meter lang, har en diameter på 7,8 meter og veier 1300 tonn.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Heldigvis skal denne transporten ikke ut på landeveien. Produksjonen av vindmøllene foregår hos EEW Special Pipe Constructions GmbH i Rostock nordøst i Tyskland, og vindkraftverket monteres i den tyske delen av Nordsjøen. Vindmøllene må imidlertid transporteres fra fabrikken til en nærliggende Ro/Ro-terminal for skipstransport til en mellomlagrinsplass i Eemshafen.
Denne spektakulære transporten utføres av Buss Port Logistics som benytter selvgående transportvogner av typen InterCombi SPE fra den tyske produsenten Scheuerle som en del av TII Group. Disse spesialvognene transporterer vindmøllekroppene om bord i Ro/Ro-skipet og av igjen på terminalen i Eemshafen.
InterCombi SPE bygges opp av moduler til den størrelsen som er nødvendig. På grunn av lengden må det til to selvgående transportvogner. De har trådløs forbindelse, slik at føreren av dem fremste vognen også kan styre den bakre. De to transportvognene har til sammen 56 aksler for å kunne klare transporten. En spesiell hydraulisk fjæring med lang vandring gjør det mulig å transportere kjempekroppene over ujevnt terreng, samt på og av Ro/Ro-skipet, uten problemer.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS