MANs komplette nyttekjøretøyprogram når TGE er på plass neste år. F.v. TGE, TGL, TGM, TGS og TGX som dekker alt fra tre tonn og oppover og motoreffekter fra 102 til 640 hk.

MAN blir komplettleverandør

Alt over tre tonn totalvekt og med motoreffekter fra 102 til 640 hk. Dette er spennvidden i det nye nyttekjøretøyprogrammet fra MAN.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det som er nytt her, er at MAN nå lanserer TGE-serien som dekker vektsegmentet fra 3,0 til 5,5 tonn. Pressemateriellet sier ikke noe om hvorvidt bilene vil bli vist på IAA-utstillingen i september. Det vil uansett gå noe tid før man kan løpe til en MAN-forhandler og kjøpe en TGE. Produksjonsstarten skjer først i april neste år, og det er Tyskland, Østerrike, Sveits og Nederland som blir tilgodesett med biler i første omgang.

TGE er et resultat av at Volkswagen er dominerende eier i MAN. Så vidt vi erfarer er MAN TGE identisk med VW Crafter, men med en konsekvent bruk av MAN-logoen og andre MAN-elementer fremstår den som en MAN.

MANs eget nyttekjøretøyprogram starter med TGL-serien på 7,5 tonn. Med TGE utvider selskapet programmet nedover. Dermed kan man nå nye kundegrupper, men vel så viktig er det at eksisterende kunder som trenger lettere nyttekjøretøy, nå kan få alt fra samme leverandør.

Et moderne kjøretøy

Det vil bli levert fire to-liters dieselmotorer med effektuttak på 102, 122, 140 og 170 hk. På transmisjonssiden kan man velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller en avansert åttetrinns automatkasse. To akselavstander, tre takhøyder og tre kjøretøylengder vil dekke lastevolum for kassevognene på opptil 18,3 m. I tillegg finnes det chassisversjoner med enkelt førerhus og dobbeltkabiner. Noe avhengig av totalvekten kan man dessuten velge mellom forhjulsdrift, bakhjulsdrift og allhjulsdrift.

TGE er et moderne kjøretøy med et bredt tilbud av assistentsystem. Det gjelder blant annet EBA Emergency Brake Assist) nødbremsesystem som også fungerer i lav hastighet under bykjøring, forhold som ofte gir mindre, men dyre sammenstøt med andre kjøretøy. Ryggesystem, tilhengermanøvrerings-system, samt et system som varsler hvis sjåføren er trett med risiko for å sovne hører med på listen over utstyr som kan bestilles. Slike system er tidligere lansert av Volkswagen og adopteres selvsagt av MAN. TGE får også trolig et flåtestyringssystem tilpasset dette segmentet av nyttekjøretøy.

Glimt fra interiøret som er identisk med Volkswagen Crafter med unntak av MAN-logoen i rattet.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS