Dobler farten med eksosbrems
DALEN I TELEMARK (AT.no): - Åtte lass om dagen i stedet for seks og vesentlig større sikkerhet er årsaken til at vi har eksosbrems på denne traktoren, sier Oddmund Vågsli i Tokke kommune. Vi tok turen for å finne ut mer.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Kommunesenteret Dalen i Tokke kommune bærer navnet med rette. Uansett hvor du kommer fra, må du ned ei bratt og svingete li til nordenden av innsjøen Bandak i Telemark.
Det setter rett og slett krav til bremseutstyret å komme velberget ned. Ingen vet dette bedre enn Vågsli. Han har jobbet i kommunen i 27 år og kjørt traktor det meste av tiden.
Høyere gir med eksosbrems
Til daglig kjører han kommunens JCB Fastrac 3230. Under vårt besøk hadde den en Stronga DL1000 dumperhenger etter seg, lastet med et solid sandlass som ga en totalvekt for traktor og henger på rundt 33 tonn.
På plass i passasjersetet fikk vi se hvilken effekt eksosbremsen har. Bakken ned fra sandtaket har en helling på 12-15%. Uten eksosbremsen koblet inn og bremsing bare på gir var hastigheten 7 km/t. Straks eksosbremsen ble aktivert, var det mulig å velge et høyere gir, og hastigheten ble godt og vel fordoblet.
Vi gjorde samme forsøk da vi kom ned på hovedveien hvor det var langt mindre bratt og hastigheten kunne økes. Også her gjentok det samme seg. Hastigheten uten innkoblet eksosbrems kunne hver gang fordobles eller mer straks eksosbremsen ble slått på. Forutsetningen er at Vågsli kjører slik at turtallet er i den øvre enden av skalaen når eksosbremsen skal brukes. Bremseeffekten fra en slik tilleggsbrems er større jo høyere turtallet er.
Sikkerhet
- Eksosbremsen øker sikkerheten i vesentlig grad, sier Vågsli.
- Ved aktiv bruk av eksosbremsen i utforbakkene er hjulbremsene alltid kalde. Det betyr at jeg alltid har full bremseeffekt når jeg trenger det, noe som ikke er tilfelle med hjulbremser som kanskje er overopphetet.
Med eksosbrems blir vedlikeholdet av de mekaniske bremsene vesentlig rimeligere.
- Denne traktoren er fra 2012 og har gått 4200 timer, forteller Vågsli.
- Det eneste vi har gjort med bremsene på denne tiden, er å skifte bremseklosser bak. Ellers er alt urørt. Uten eksosbrems tør jeg ikke tenke på hvilke bremsekostnader vi skulle ha hatt. Det er nesten bare Bandak som er flat i kommunen her. Ellers går det meste rett opp eller rett ned.
Les mer i Anlegg&Transport nummer 6, 2016, om Vågsli og JCB-en han kjører.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?