Dekkbeskytteren Ultra-Seal
Nå er Ultra-Seal klar for Europa. Etter mer enn 40 år på det amerikanske markedet er det klart for lansering her på kontinentet av suksess-væsken som motvirker dekkpunktering på nyttekjøretøy.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Offisielt skjedde lanseringen 15. juni, men forut for beslutningen om å gå inn i Europa ble det foretatt et års testing, inkludert en 9 måneders sammenligningstest hos DSV Road Holding NV.
Ultra-Seal vil også bli presentert på høsten IAA i Hannover.
Dekksikringssystem
Om Ultra-Seal heter det at væsken skal forebygge dekkpunktering, og den betegnes som en «levetids-forlenger for dekk».
Den flytende væsken forsegler dekket innvendig og beskytter dette mot utettheter, punktering og dekkeksplodering. Samtidig reduserer Ultra-Seal varmeutvikling i dekket, og livet forlenges ved at dekktrykket opprettholdes. Dekkslitasjen minimeres, og drivstofforbruket vil reduseres, heter det i pressemeldingen.
Testresultatene hos DSV
Det er gjort grundige tester av velkjente DSV Road Holding før lanseringen ble besluttet i Europa.
Testene ble utført gjennom en 9 måneders periode med normal trailerkjøring hvor det ble benyttet Ultra-Seal i dekkene på 500 av trailere. Samtidig ble det kjørt 500 trailere uten det dekkbeskyttende stoffet.
Dekkene var av samme type med samme spesifikasjoner, og trailerne hadde samme arbeidsoppgaver i hele Europa. Alle hendelser ble registrert, og det viste seg at dekkene med Ultra-Seal hadde hele 75% færre innrapporterte problemer kontra dekkene uten Ultra-Seal. Analysen viste at 66% kunne knyttes direkte til bruken av beskyttelsesvæsken, antallet dekkeksploderinger falt med 7% og antallet andre dekkrelaterte skader gikk ned med 8%.
Økonomiske vurderinger
Flåteansvarlige Søren Lund i DSV utdyper resultatet slik:
- Det koster oss gjennomsnittlig 528 euro når et dekk går i stykker. Med 66% færre dekkproblemer har vi redusert omkostningen på DSVs bilpark med 1,5 mill. euro i året. Trekker vi fra Ultra-Seal investeringen på 500.000 euro på vår 8500 store trailerflåte, er besparelsen på en million euro i året.
Ultra-Seal kan benyttes på alle nyttekjøretøy, fra lette biler til tunge kjøretøy i gruveindustrien, opplyser produsenten.
Produktet blir lagerført i Belgia, og dessuten på fem av DSVs servicesentre i Europa.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?