NLF støtter Nye Veier

- Jeg ser ikke problemet, sier Geir A. Mo i NLF om at Nye Veier vil senke standarden på veiene de kommer til å bygge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det var i Aftenposten torsdag at administrerende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland, fortalte at veiene de vil bygge kommer til å ha en lavere standarder enn tilsvarende veier Statens vegvesen har bygget.

Les saken: Nye Veier senker standardenRegjeringens nye veiselskap kommer til å legge tynnere asfalt, lage smalere veier, spare penger på drenering og frostsikring droppe belysning.

Blant annet ville Hovland spare penger på å redusere veibredden, redusere tykkelsen på asfaltlagene, bruke mindre penger på frostsikring og drenering samt å droppe veibelysning over lange strekninger. Med slike innsparinger kom kritikken mot Nye Veier raskt, men NLF vil ikke være med på den galoppen.  

- Ser ikke problemet

- Dette er en kritikk vi ikke kan stå bak, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) til lastebil.no.

- Man trenger ikke å reise lengre enn til Sverige før man møter på motorveier uten belysning – og i sommer har jeg kjørt flere hundre mil i USA uten gatelys. Jeg ser ikke problemet, sier Geir A. Mo i NLF som mener Nye Veier tenker rett.

- Det viktige er å øke veistandarden. Vi vet at sikrere og bedre veier øker sikkerheten, og jeg tror de har helt rett i at enkelte strekninger overdimensjoneres i dag. Samtidig må man heller ikke glemme at Nye Veier ved siden av selve byggingen av veien også har et ansvar for vedlikeholdet som strekker seg tyve år frem i tid, sier Mo.

Støtte også fra Solvik-Olsen

Også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forsvarer Nye Veier, og avviser at veistandarden skal bli noe dårligere i fremtiden.

- Vi skal bedre løse samferdselsutfordringer samtidig som vi har respekt for skattebetalernes penger. I den sammenheng skal Nye Veier utfordre måten det i dag bygges veier på i Norge, blant annet innen planleggingstid, involvering av entreprenører, utforming og trasévalg. Nye Veier skal snu alle steiner og stille alle spørsmål, skriver han i en kronikk.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS