Scania-topp Henrik Henriksson kan glede seg over omsetningsrekord for den svenske lastebilprodusenten.

Halvårsrekord for Scania

Scania omsatte for rekordhøye 50,1 milliarder svenske kroner i første halvår

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er en økning på 7 prosent fra 1. halvår 2015. Scania leverte 40.410 kjøretøy (36.989) også dette er en økning på 7 prosent.

Scanias regnskapsmessige resultat ble på 1348 mill. SEK (av 4.737), og dette er påvirket negativt ved at 3,8 mrd. SEK er avsatt for å kunne møte EU-kommisjonens bebudede straffebot med bakgrunn i markedsmessig samarbeid mellom lastebilprodusentene. Dette har Scania tatt høyde for i regnskapet.

Europa-salg og service

Økt salg i Europa og økte serviceinntekter (10,5 mrd SEK) har medvirket positivt, mens valutaeffekter og lavere salg i Sør-Amerika har hatt negativ påvirkning på resultatet, heter det i halvårsrapporten.

- I tillegg har Scanias høye investeringsnivå knyttet til lanseringen av en ny lastebilgenerasjon også påvirket resultatet, sier adm. direktør Henrik Henriksson. Han understreker at Scanias markedsandel i Europa fortsatt ligger på et høyt nivå med 17,1 prosent mot 17,2 prosent første halvår 2015.

Ordreinngangen i halvåret steg med fem prosent til 43.919 mot 41.846 kjøretøy i 1. halvår 2015.

Utsiktene fremover

Henriksson mener fornyelsesbehovet av nyttekjøretøy og konjunktursituasjonen i Europa fortsatt vil påvirke etterspørselen av lastebiler i Europa positivt. I Sør-Amerika vil den svake utviklingen fortsette, først og fremst i Brasil. Selv om det nå kan synes som Russland har nådd bunnen, vil både Brasil og Russland utgjøre en usikkerhetsfaktor.

For busser er etterspørselstrenden positiv, mens motorleveransene har sunket i samtlige regioner.

Ny lastebilserie og straffebøter

Når Scania 23. august lanserer sin nye lastebilgenerasjon, vil lanseringen være den største noensinne i Scanias 125 år lange historie. Det er utviklet et bredt tilbud av skreddersydde produkt- og tjenesteløsninger som vil bidra til å senke drifts- og vedlikeholdskostnadene, skriver Scania i halvårsrapporten.

Og alt dette skjer mens Europakommisjonens trusler om bøter henger over hodet på Scania.

Les også: Scania forbereder seg på straffScania hevder fortsatt sin uskyld, men har likevel satt til side et milliardbeløp til en eventuell bot for kartellvirksomhet.

- I tråd med regnskapsmessige prinsipper har vi avsatt 3,8 mrd. SEK for møte anklagen. Vi har imidlertid samarbeidet med EU-kommisjonen i etterforskningsarbeidet, men bestrider kommisjonens oppfatning. Selskapet vil derfor fullt ut benytte seg av sin rett til forsvar i pågående utredning, sier Henriksson.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS