Scania leverer imponerende registreringstall med en lastebilserie som får avløsning om bare to måneder.

Lastebil-fremgangen fortsetter

Juni ble en ny måned hvor de akkumulerte lastebilregistreringene lå betydelig over samme periode i fjor. Trenden er faktisk en aning forsterket.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Unntaket fra den generelle trenden er den aller letteste klassen hvor drøyt tredjeparten av markedet ser ut til å ha forsvunnet. Det som virkelig drar opp, er at den tyngste og desidert viktigste klassen har en oppgang på hele 9,4% sammenlignet med utgangen av juni for ett år siden.

Hvis vi skal bruke registreringstallene fra årets seks måneder til å spå hvordan 2016 vil ende, havner vi på drøyt 600 biler under 16 tonn og 4400 biler over. Sistnevnte er en oppjustering siden vi omtalte registreringsstatistikken for mai.

Volvo er fortsatt i godt driv, samtidig som Scania nærmer seg hovedkonkurrenten, to måneder før det kommer nye biler fra Södertälje. Mercedes-Benz utvikler seg også bra, spesielt på tungt.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW har hatt en tilbakegang fra samme periode i fjor.

6,0 – 9,9 tonn

Iveco som markedsleder er inne i en meget god utvikling med sin nye Eurocargo, mens Mercedes-Benz på andreplassen står nesten i ro. MAN og Fuso har hatt en bra utvikling. DAF og Renault har for øyeblikket ingen god utvikling i dette segmentet.

10,0 – 15,9 tonn

Dette er en vektklasse med sterk vekst for øyeblikket. Mercedes-Bens er en klar markedsleder i denne vektklassen, men taper markedsandel. Relativt sett har konkurrentene på de neste plassene hatt en bedre utvikling. Det gjelder spesielt Iveco, mens også MAN og Volvo.

16,0 – 21,9 tonn

Volvo fortsetter å gjøre det bra i den nest tyngste klassen, mens Scania har tilbakegang. Også Mercedes-Benz har bra utvikling i denne klassen. MAN og DAF utvikler seg også positivt, mens Iveco og Renault nå har havnet på en markedsandel på under 1%.

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen og er med en økning på hele 9,4% blitt enda mer dominerende. Volvo er størst med en fremgang på 160 biler fra i fjor, men også Scania ligger godt over fjorårsnivået. Det samme gjelder Mercedes-Benz. De øvrige merkene har tilbakegang, og verst er det for DAF og Renault som er halvert siden første halvdel av fjoråret.

Powered by Labrador CMS