
«Intelligent» Komatsu-dozer
Hesselberg Maskin har levert sin første «intelligente» Komatsu-dozer. 24-tonneren D65PXi-18, med dozerblad på 5,1 kubikkmeter, er levert til Kongsberg Entreprenør AS som har satt dozeren i drift på nye E134 ved Kongsberg.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Kongsberg-firmaet er underentreprenør for Implenia som har en av hovedentreprisene på nye E134 som nå bygges mellom Damåsen-Saggrenda i Kongsberg kommune (Buskerud).
Veiprosjektet på 13,2 km hvorav 8,5 km 4-feltsvei og fire tunneler er kostnadsberegnet til ca. 4,2 mrd. kroner.
Integrert fra fabrikk
Det er i-en i dozerens modellbetegnelse som forteller at dette er en maskin med «Intelligent Machine Control». 3D GPS-systemet som er levert av Topcon og utviklet sammen med Komatsu, er integrert i maskinen når den forlater fabrikken.
Det gir ifølge Komatsu flere fordeler sammenlignet med et konvensjonelt GPS-system som ettermonteres: Blant annet ingen «løse» master eller ledninger.
100 ganger i sekundet
På taket av doseren sitter det en satellittantenne. I tillegg er det montert en gyro i rammen som registrer rammens bevegelse 100 ganger i sekundet.
På sylinderne sitter det lengdesensorer som «forteller» dozeren nøyaktig hvor eggen på dozerbladet befinner seg til enhver tid. Dermed er det ingen forsinkelse på signalene fra sensorene. Det maskinføreren ser på skjermen, er «real time» informasjon.
Dozeren har også radiosender for kommunikasjon med basestasjon og mulighet for å sette inn GPRS-kort for korreksjonsdata.
Fire valg
Føreren kan velge mellom fire forskjellige programmer for hvordan automatikken skal bevege dozerbladet: Normal modus for dozing (cut and carry), størst effektivitet ved korte masseflyttinger (cutting), spredning av masse (spreading) og den siste finishen (simple grading).
I tillegg kan føreren velge hvor stor belastning det skal være på maskinen (hvor mye masse i dozerbladet) før bladet løfter seg automatisk.
I alle programmene har dozeren «traction control» bortsett fra «den siste finishen» (simple grading) for å forhindre at maskinen spinner. Spinn vil ødelegge overflaten.
Programmet har også en funksjon som sørger for å gjøre overflaten helt slett når man rygger ved å bruke baksiden av skjæret til å «polere» overflaten.
God balanse
Dozeren D65PXi-18, med Steg IV-motor på 220 hk/161 kW, har 3-trinns girkasse med lock-up i alle gir.
Den lave sprocketen gir 180 graders inngrep for tennene og lavt tyngdepunkt, og Plus-kjedene er støysvake. Balansen i maskinen er god. Den er ikke nesetung, og dozeren flyter godt på bløtt underlag med sine 915 mm brede belteplater, heter det.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?