Lager lastebildeler med 3D-skriver
Mercedes-Benz Trucks bruker 3D-skrivere til å lage reservedeler i plast til sine lastebiler.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I september 2016 kan 30 deler bestilles og skrives ut med en 3D-skriver hos Mercedes-Benz Trucks. Denne typen produksjon lager én og én del på forespørsel og er meget ressursbesparende.
Skal utvide antallet
Ved å skrive ut lastebildeler med 3D-teknologi i sitt ettermarkedsarbeid fra høsten 2016, er Mercedes-Bens og merkeeier Daimler tidlig ute kommersielt med denne nye teknologien i bransjen.
- Vi setter samme krav til deler som er produsert med 3D-teknologi som vi gjør til deler som er produsert på en konvensjonell måte. 3D-produksjon gir også mange flere muligheter, derfor skal vi raskt utvide antallet deler vi kan skrive ut, sier Andreas Deuschle, leder for Marketing & Operations i Customer Services & Parts Mercedes-Benz Trucks Division i en pressemelding.
Tusenvis av 3D-deler
Allerede nå skriver Daimler ut over 100.000 deler i året til prototyper ved forskjellige avdelinger.
- Vi drar nytte av vår omfattende erfaring med 3D-utskrift i bygging av prototyper, sier Deuschle.
Deksler, luft- og kabelkanaler, klemmer, fester og betjeningselementer er bare noen få eksempler på økonomisk reservedel-produksjon i topp kvalitet gjort mulig ved hjelp av 3D-utskrift.
De «skrevne» delene lages med 3D-teknologi basert på Selective Laser Sintering (SLS). For å få høyest mulig kvalitet, er prosessparametrene bestemt og optimalisert av Daimlers forsknings- og utviklingsavdelinger, opplyser konsernet i meldingen.
Hver 3D-reservedel kan bestilles av kunden ved å bruke delenummer fra Mercedes-Benz Trucks' delekataloger. Dermed, selv flere tiår etter at bilen er produsert, er rask levering til kunden sikret av Mercedes-Benz Logistic Supply Chain gjennom alle salgstrinn - over hele verden, lover Daimler.
Lett å lage «utgåtte» deler
Den miljøvennlige og ressursbesparende 3D-utskriftsprosessen spiller en banebrytende rolle i ettermarked, skriver Daimler i pressemeldingen.
Utfordringen i reservedels-virksomheten ligger i å sikre forsyning selv for modellserier som ikke lenger produseres. Med 3D-produksjon kan deler som har gått ut av vanlig produksjon fortsatt leveres selv om det er lav etterspørsel - år etter år.
Det har vært uøkonomisk for produsenter og forhandlere å lage og lagerføre deler til utgåtte modeller. Med denne nye produksjonsmuligheten er ikke dette noe problem lengre. Dette er noe som bør glede mange som leter forgjeves etter deler i dag.
Skrivejobben kan skje kort tid etter at ordren er kommet. Dermed blir det kortere produksjonstid og raskere leveranser enn i dag fra fabrikk.
Når reservedeler og ombyggingsdeler blir 3D-produsert raskt, blir det også mindre behov for fordyrende lagerhold.
Det blir også mindre overskuddsmaterieler med 3D-produksjon i forhold til konvensjonell produksjon, ifølge Daimler.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?