Volvo forbedrer drivlinjen

Volvo forbedrer ytelsen og reduserer drivstofforbruket på sine lastebiler - ved forbedringer i motor og lavere luftmotstand.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

- Det å kombinere gode kjøreegenskaper med drivstoffeffektivitet, er en langt større bragd enn å fokusere enten på kjøreegenskaper eller på drivstoffeffektivitet, sier Claes Nilsson, president og administrerende direktør i Volvo Trucks.

- Volvo Trucks bestemte seg tidlig for å lykkes på begge fronter. Det er derfor vi har styring over hele utviklings- og produksjonsprosessen bak alle deler av kraftoverføringen selv. Slik kan vi sikre optimal integrering og kommunikasjon mellom motoren og girkassen, og foreta kontinuerlig finjustering av både maskin- og programvare, for å sikre en best mulig balanse mellom god kjørekomfort og lavt drivstofforbruk.

Den integrerte kraftoverføringen består av en forsterket Euro 6-motor og Volvos girkasse I-Shift. Motoren er et perfekt eksempel på hvordan en rekke små fremskritt sammen kan føre til stor forbedring. De to viktigste oppdateringene består av en økning av kompresjonsforholdet på D13-versjonene med 420 hk og 460 hk, samt en ny, optimalisert turbolader for variantene med 500 hk og 540 hk av D13-motoren.

Tyngst sparer mest

- For mange av våre kunder er det viktig å holde høy gjennomsnittsfart for å spare tid – og da snakker vi om tid som kan være avgjørende for transportoppdraget. På samme måte er det viktig å redusere drivstoffutgiftene til et minimum. Det vi nå har lykkes med, er å utnytte det kombinerte potensialet til en motor og en girkasse til fulle, og resultatet er effektiv transport, sier Mats Franzén, Volvo Trucks' produktsjef for kraftoverføringskomponenter – motorer.

Nøyaktig hvor mye drivstoff som kan spares gjennom de siste forbedringene, kommer an på lastebilens spesifikasjoner og bruksområde. For en Volvo FH i langtransport, kan drivstofforbruket reduseres med opptil 3 prosent. For tungtransport, som for eksempel tømmerfrakt, kan innsparingene bli enda høyere dersom motoren kombineres med Volvo Trucks' nylig introduserte I-Shift med krabbegir og tandemakselløft, en løftbar bakre drivaksel.

Luftmotstand

Andre viktige faktorer som bidrar til å redusere drivstofforbruket, er de aerodynamiske forbedringene ved førerhuset. Luftmotstanden øker ikke proporsjonalt med farten. Når farten dobles, firedobles for eksempel de aerodynamiske kreftene, noe som har avgjørende innflytelse på drivstofforbruket til lastebiler.

- Når vi arbeider med aerodynamiske forbedringer, er det viktig å tenke på helheten. For å identifisere hvilke optimaliseringstiltak som vil tjene kundene våre best, har vi foretatt en omhyggelig undersøkelse av hver eneste detalj i lastebilen, sier Anders Tenstam, senior forskingsingeniør for aerodynamisk utvikling.

For å skape en jevnere luftstrøm, har Volvo Trucks finjustert den fremre støtfangerspoileren, luftavviserne, skjermene, skvettlappene og hjulhusene. Dette er små detaljer som totalt gir større gevinst for kundene.

- Kundene våre krever stadig nye løsninger som både er produktive og kostnadseffektive. For å møte deres behov, fokuserer vi helhjertet på en kontinuerlig forbedring av kjøreegenskapene til våre lastebiler, men samtidig på et lavest mulig drivstofforbruk, sier Claes Nilsson.

Dette er forbedret

Utvalgte oppdateringer for Euro 6-motoren (13 liter, common rail):

– Common rail innsprøytingssystem for alle effektverdier
– Forbedret kompresjon for D13-motorene med 420 hk og 460 hk
– Ny, optimal turbo for D13-motorene med 500 hk og 540 hk
– Redusert indre friksjon med nye stempler og ny lukket veivhusventilasjon
– Oppdatert programvare og motorkontroll
– Redusert motorvekt

I-Shift kan fås i tre versjoner:

Volvo Trucks’ I-Shift er en intelligent automatisert girkasse.

I tillegg til standardversjonen av I-Shift, som kan fås i ulike varianter for forskjellige transporttyper, leveres også I-Shift Dual Clutch og I-Shift med krabbegir.

I-Shift Dual Clutch er en girkasse med dobbelclutch, som gir myke og smidige girskift. Dreiemomentet opprettholdes mellom girskiftene, noe som gjør I-Shift Dual Clutch optimal for transportoppdrag med høye krav til ytelse, høy gjennomsnittsfart og hyppige girskift.

I-Shift med krabbegir ble utviklet for tungtransport og transportoppdrag under ekstreme forhold, og kan starte fra stillestående med en vogntogvekt på opptil 325 tonn, ifølge Volvo. Utvekslingen tillater også ekstremt lave kjørehastigheter.

Aerodynamiske forbedringer:

– Fremre støtfangerspoiler er spesielt tilpasset luftfordelingen under og på sidene av kjøretøyet.
– Luftavviserne er skreddersydd for å styre luftstrømmen mellom trekkvognen og tilhengeren.
– Skvettskjermene og skvettlappene er utviklet slik at de skal kunne beholde sin funksjon, samtidig som de reduserer luftmotstanden.
– Hjulhusene er forseglet for å optimalisere luftstrømmen mellom hjulene og skjermene.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS