Hjelper sjåførene til å få det beste ut av bilen
En ny funksjon i Optifleet skal hjelpe sjåførene til å bli bedre på økonomisk kjøring.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Renault Trucks utvider Optifleets IT-løsning med en ny funksjon som skal hjelpe langtransportsjåfører med å bli bedre på økonomisk kjøring. Det gir sjåføren mulighet til å overvåke og individuelt vurdere sine kjøreegenskaper sammen med optimal bruk av kjøretøyet.
Man vil da ha oversikt over drivstofforbruk gjennom sitt kjøreatferdsmønster, samt også ha oversikt over en rekke parametere som er utenfor førerkontroll. Eksempler på det er last, rute og trafikkforhold.
For å få til dette har Renault Trucks utviklet et nytt verktøy som vurderer sjåførens kjørestil basert på en rekke objektive kriterier. Optifleets, og Renault Trucks IT-løsning i bilen og en «Sjekk modul», gjør at firmaets ledere kan spore og analysere sjåførenes prestasjoner mer nøyaktig, og dermed redusere kostnadene.
Får det beste ut av lastebilen
Takket være dette, kan man så diskutere objektive kriterier med sjåførene og raskt tilby opplæring i økonomisk kjøring til de som trenger det. Det franske selskapet Inter-Légumes, en samarbeidspartner for Renault Trucks, har vært i stand til å teste denne nye funksjonen over en periode på flere måneder på 55 Renault Trucks T-biler.
- Denne nye Optifleet-funksjonen gjør overvåking og kommunisering med sjåførene enklere. Dette vil bety mye mer enn bare en statistikk over drivstofforbruk. Dette vil vise om sjåføren klarer å få det beste ut av lastebilen, slik at man kan ha diskusjoner basert på nøyaktige tall og fremtidige mål, forklarer Christophe Boulicaut, instruktør hos Inter-Légumes og fortsetter:
- Videre kan vi få tilgang til hver sjåførs prestasjoner gjennom bare noen få klikk, noe som muliggjør en raskt identifisering av områder som kan forbedres og deretter tilpasse undervisningen etter det. Her kan det for eksempel legges ut en belønning til de sjåførene som har det beste resultatet.
Sjåførene måles i tre hovedkriterier
Rapportene analyserer sjåførenes ytelse via en omfattende vurdering. Firmaets ledere kan laste ned disse rapportene i PDF-format ukentlig eller månedlig. Dette gjør at alle firmaer kan få en rangering for hver sjåfør, utelukkende basert på kjøreegenskapene.
Systemet måler faktisk kjøreeffektivitet basert på tre hovedkriterier:
- Forventning (ved hjelp av bilens treghet og bremsepedalen)
- Riktig bruk av kjøretøyet (tid brukt i den grønne sonen)
- Hvor lenge går motoren på tomgang.
Denne nye funksjonen er inkludert i «Check-modulen» uten ekstra kostnad. For transportører som allerede bruker en on-board IT-løsning, er denne oppdateringen gratis og automatisk. Det vil bli vist på deres vanlige portal.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?