Bygger vei gjennom sandhaugen
JESSHEIM (AT.no): I sanda vest for Jessheim (Akershus) bygges nordvendte ramper av og på E6 i tilknytning til E16 mot Gardermoen. AT.no har besøkt sandarbeiderne og brubyggerne på den brede ettfelts-brua som bygges.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Jeg trives bedre med å jobbe med grøfter på berggrunn enn med sand. Det er mer rent med berg. I tillegg raser sanda når den blir tørr, sier grunnarbeider Ingar Blisten i NCC på spørsmål om hvordan han liker sanda.
Blisten jobber med vibroplate rundt fundamentene til nye veilys da AT.no er på besøk.
I gravemaskinen ved siden av sitter maskinfører Erik Jensen. Han er ansatt hos underentreprenør Morten Bruvold AS - det er NCC som har totalentreprisen.
- Dette er lette og greie masser å jobbe med, selv om det siger lett, sier han.
Jensen har hjulgraver med henger og står trygt og godt på veifundamentet. Men å rote rundt i sanda med en beltegraver er ikke like greit.
- Sanda sliter ut beltene nokså raskt.
Fikk dispensasjon
Teknisk byggeleder Hans Inge Kristiansen i Statens vegvesen har ansvaret for den mest kompliserte delen av E6/E16-rampene: Brua over E6.
Det er 8,6 meter mellom rekkverkene på den nye konstruksjonen. Og likevel skal det bare være ett kjørefelt.
- Egentlig skulle det vært enda bredere på grunn av siktkrav, men vi fikk dispensasjon til å bygge «bare» 8,6 meter bredt. Det hadde blitt urimelig dyrt med enda bredere bru, sier han.
Brua bygges uten fugeskjøter i endene. Dermed går det med en del mer armeringsjern, og byggingen blir dyrere enn med en fuge-versjon av brua.
Likevel blir den etter planen billigere på grunn av at det blir mindre vedlikehold:
- Denne brua får 100 års levetid. Fuger må skiftes hvert 25. år.
Mange bedrifter i sving
Totalentreprenør NCC har mange med seg på laget med å bygge nytt kryss mellom E6 og E16 ved Jessheim/Gardermoen: Cowi står for prosjektering.
Andre underentreprenører er: Morten Bruvold AS, JR Anlegg AS (Johan Rognerud), Armeringservice AS, Kranfører AS, Britek, Workshop Bemanning & Kompetanse AS og Hellerød Transport.
I slutten av juni var det ca. 30 maskiner og ca. 85 anleggsarbeidere og funksjonærer som arbeidet i tilknytning til anlegget.
Det går med ca. 4320 kubikkmeter betong og ca. 1400 tonn med armering på brukonstruksjonen.
NCC fikk totalentreprisen for 141 mill. kroner, der tildelingskriteriene var 65 prosent pris og 35 prosent for dokumentert kompetanse.
Etter planen skal rampene åpnes for trafikk 1. september 2016, i god tid før den nye terminalen på Oslo Lufthavn Gardermoen åpner i 2017. Denne terminalen ble godkjent under forutsetning av at det nye krysset E6/E16 ved Jessheim var på plass først.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?