Svensker jobber smartere med norsk løsning

Alta-firmaet Smartdok AS hjelper entreprenøren Umeå Entreprenad AB med å bli mer effektive.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Umeå Entreprenad begynte nylig å bruke datafangst-applikasjonen med samme navn som selskapet som leverer det, nemlig Smartdok, for å effektivisere administrasjonen rundt sine prosjekter og oppnå større presisjon i hele selskapet.

70 ansatte fikk se nytten

Den viktigste strategien for å lykkes var å overvinne motstand mot endring i organisasjonen. Selskapet valgte å involvere alle de ca. 70 ansatte i endringsprosessen, og ledelsen var helt klar på at den måtte få alle i organisasjonen til å se verdien av de nye prosedyrene med egne øyne.

- Når vi i ledelsen besluttet å anskaffe Smartdok, utnevnte vi først ti personer som vi visste var i favør av å bruke et nytt system, en slags startgruppe. Deres oppgave var å teste systemet i feltet, og oppdage eventuelle tilpasninger som kan være nødvendig for å bli ferdig før resten av de ansatte skulle starte med systemet, sier Helena Fischer som er er økonomi- og personalansvarlig i selskapet.

Imponerende lett prosjektoppfølging

Deretter utførte selskapet en workshop med alle ansatte i bedriften.

- Under workshopen fikk alle muligheten til å høre om bakgrunnen for gjennomføringen, slik at alle skulle bli kjent med prosessen og motivet bak endringen, sier Fischer i en pressemelding.

- De ansatte fikk dermed se og prøve selv hvor mye lettere hverdagen ville bli med et slikt system. Når alle ser timene sine på ukentlig og månedlig basis, og ser verdien av å rapportere timer hver dag, blir det lettere å være effektiv.

 

Hun er imponert over hvor mye lettere hverdagen har blitt:

- Vi er rett og slett imponert over hvor mye bedre prosjektoppfølgingen nå fungerer. Det er aldri noen tomme felt i prosjektbeskrivelsen , og fordelen av å bruke systemet overgår alle forventninger, sier hun.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS