Hun kjører verdens første i offentlig trafikk
Therése Persson er en av sjåførene som kjører elektrisk Scania i offentlig trafikk i Sverige (video). Ifølge Scania er dette verdens første elektrisk drevne vogntog som kjøres på offentlig vei.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Utenfor Gävle i Sverige er de siste forberedelsene gjort på test-strekningen for en elektrisk drevet lastebil fra Scania som kjøres på offentlig vei.
Et par dager før den offisielle åpningen av verdens første prøvestrekning for elektrisk drevne vogntog på offentlig vei, sydet testområdet av aktivitet.
Nå er strømmen skrudd på i de overhengende strømkablene på den to-kilometer lange strekningen av E16 utenfor Gävle. Her skal en grønnmalt elektrisk lastebil kjøres stille frem og tilbake i trafikken.
- Det føles fantastisk at den elektriske lastebilen nå er klar for å kjøres på offentlig vei, sier Christer Thorén, teknisk prosjektleder ved Scanias avdeling for hybridsystems-utvikling.
Glir stille frem på veien
Gjennom en toårs testperiode, skal den elektriske lastebilen utføre vanlige transportoppdrag for Ernst Express, et middels stort svensk logistikk-selskap.
Trekkvogna er koblet til strømnettet via overhengende kabler mens den kjøres på «strømstrekningen». Når lastebilen kjøres utenfor det elektriske området på veien, senkes pantografen (mekanismen som er i kontakt med strømkablene) ned og lastebilen kjøres på biodiesel eller på batteri.
- Den første gangen jeg kjørte elektrisk lastebil, følte jeg ikke noen stor forskjell på selve kjøringen. Men i elektrisk modus blir det helt stille i førerhuset. Det er utrolig, sier Therése Persson, en av Ernsts Express' sjåfører.
Roger Blom, adm. direktør i Ernsts Express legger til:
- For oss er dette et fantastisk prosjekt å være med på. Så langt har nullutslipps-teknologien fungert veldig godt. Det er utrolig hvordan vogntoget glir frem i stillhet.
- God og pålitelig teknologi
Scania-en har en strømmottaker montert på rammen bak førerhuset. Denne såkalte konduktive teknologien er utviklet av Siemens i samarbeid med Scania.
- Vår teknologi er velprøvd på jernbane, og Scania har innovative løsninger for veitransport. Sammen finner vi nye spennende løsninger, slik som denne elektriske veistrekningen og E-Highway-konseptet som lastebilen er en del av, sier Pia Nilsson, prosjektleder i Siemens Sverige.
- En av fordelene med denne teknologien, er at den kan implementeres i veiene slik de er i dag.
Scanias Christer Thorén er fornøyd med samarbeidet med Siemens på prosjektet, og har et klart hovedmål med prøveperioden:
- Vi ønsker å vise gjennom to år at dette er en god og pålitelig teknologi som fungerer i hverdagen hele året. Sommer som vinter, sier han.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?