
LNS bygger ny tunnel på Ofotbanen
I forbindelse med etableringen av nytt kryssingsspor i Djupvik på Ofotbanen, øst for Narvik sentrum, er Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) i gang med et prosjekt for i underkant av 136 millioner kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det nye kryssingssporet vil ligge mellom 7,8. og 9,3. km og vil ligge i en enkeltsporet tunnel.
Prosjektet består av driving av tunnel, sprenging i dagen, fundamentering, kabelkanaler, oppbygging av nytt banelegeme til og med forsterkningslag samt drens- og overvannshåndtering.
Deler av arbeidet foregår tett inntil eksisterende togspor.
830 meter tunnel
Forberedende arbeider er etablering av anleggsvei vest og vegetasjonsrydding som ferdigstiles før oppstart av selve prosjektet. «Jernbaneteknikk vil ha oppstart våren 2017. Det må påregnes at disse to prosjektene samordne sine aktiviteter i perioden begge entreprenørene er på stedet», skriver LNS i en pressemelding.
Prosjektet består av:
- Ny jernbanetunnel på ca. 830 m
- Sprengning og masseflytting, ca. 35.000 m3
- Banefundament
- Tunnelportaler/rasoverbygg/teknisk hus
- Grøfter og rør
- Sikringsgjerder
Kontrakten ble undertegnet 20. mai. Prosjektet startet umiddelbart og skal ferdigstilles innen 1. juli 2017.
Vi er veldig glad for å ha fått tildelt dette prosjektet, sier prosjektdirektør Nord hos LNS, Ann Pedersen.
Prosjektledelsen i LNS skal bestå av mange folk som er fra og bor i Narvikområdet.
Om Ofotbanen
Ofotbanens, som er 43 km lang med 20 tunneler i dag, har en viktige rolle i Nord-Norge.
Det som startet som en viktig transportåre for jernmalm, er i dag en viktig forutsetning for næringsutvikling i Norge - nord for Saltfjellet. I dag er Ofotbanen Norges svar på Suezkanalen, med frakt av gods fra Oslo og Østlandsområdet via Sverige til Nord-Norge.
Strekningen er bare én prosent av den samlede jernbanestrekningen i Norge, men står for 60 prosent av den samlede godstransporten på jernbane.
95 prosent av dagligvarer i Nordre Nordland, Troms og Finnmark fraktes med Ofotbanen. I tillegg transporteres 70 prosent av all fisk på norsk jernbane via strekningen. Dermed spiller banen en viktig nasjonal rolle.
Alle tallene over er hentet fra LNS' pressemelding i forbindelse med prosjekttildelingen.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?