
- Bør sette ned bomtakstene for næringslivet
DB Schenker er svært kritisk til at Oslopakke 3 medfører sterkt økte bomtakster rundt hovedstaden.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Oslos politikere har kommet til enighet om den såkalte Oslopakke 3, som forteller hvordan veier og transport skal organiseres i de neste tiårene.
Sentralt er økning av bompengetakstene, for nesten alle trafikanter.
For tungtransportens del kan det bli svært dyrt. Fra 1. mars vil det koste 100 kroner for Euro VI-biler over 3,5 tonn utenom rushtiden, noe som «bare» er en økning på fire kroner.
Men i rushtiden må Euro VI-bilene betale 130, og for eldre tungbiler er økningen stor. Utenfor rushtiden er prisen 160 og i rushtiden 190 kroner.
Det har vært mye skriverier om at elbiler nå også må betale bompenger rundt Oslo, og det stemmer, men for nullutslippsbiler over 3,5 tonn blir det gratis å passere bomringen.
DB Schenker er blant dem som er bekymret for de økte kostnadene for næringslivet.
- Varetransporten har ikke noe alternativ til veiene på Østlandet inn til Oslo. Derfor vil varetransporten rammes hardt når bomtakstene øker. For næringslivet betyr dette økte transportkostnader som i neste omgang må betales av kundene, skriver selskapet i en pressemelding, og påpeker at jernbanen ikke er noe godt alternativ for godstransport på Østlandet.
- Bompengesatsene bør settes ned for næringslivets transporter samt at kollektivfeltene bør åpnes for lastebiler over 7,5 tonn, mener Schenker videre.
STILLING LEDIG:
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS
-
Mobilkranfører
NORDIC CRANE AS