Illustrasjonsbilde

Brudd i lønnsforhandlingene for lastebilsjåfører

Dermed har Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) ett skritt nærmere en streik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Etter to dager med forhandlinger ble det brudd fredag 27. mai mellom Norsk Transportarbeiderforbund / Yrkestrafikkforbundet og NHO Transport / Norges Lastebileier-Forbund (NLF) på godsavtalene.

- Forhandlingene ble både intense og krevende, sier forbundssekretær Morten Hagen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Det var ikke mulig å møtes på arbeidstakernes hovedkrav i forhold til minstelønnssatsene.

- Vi fikk i realiteten ikke et seriøst tilbud fra arbeidsgiversiden på noen av våre krav. Da blir det vanskelig å finne løsninger gjennom forhandlinger, sier Hagen.

«Transpotrarbeiderforbundet oppfatter at arbeidsgiversidens krav er svært provoserende for utvikling av en levedyktig godsbransje i Norge. Krav om mer og billigere fleksibilitet er kortsiktig tenkning både i forhold til helse, miljø og sikkerhet, samt rekrutering til godsbransjen i sin helhet», skriver forbundet i en pressemelding.

- Tøffe forhandlinger

- Det var tøffe forhandlinger hvor vi dessverre ikke kom i mål på våre viktigste krav, sier forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Linda Jæger.

Hun er skuffet over arbeidsgivernes ønske om å fjerne fremforhandlede goder.

- Det ble forhandlet reelt, men vår virkelighetsforståelse rundt noen av kravene var ikke overraskende ulik, sier Jæger.

Bruddet kom klokken 14.50, og forhandlingene vil nå gå til mekling.

 - Vi hadde håpet på en løsning i forhandling, men dette var ikke mulig, sier YTFs forhandlingsleder.

Allmenngjort lønnsnivå

Lastebilsjåførenes lønnsnivå ligger på 83 prosent sammenliknet med industriarbeidere.

- Minstelønnen på gods er allmenngjort, så dette kravet vil ikke forringe konkurransekraften for norske godsbedrifter, sier Jæger.

Hvis det ikke blir enighet i meklingen blir det streik i lastebilnæringen i Norge, som blant annet kan ramme drivstofftilførsel og forbruksvarelevering.

Meklingen skal foregå enten i midten av juni eller etter sommerferien.

Powered by Labrador CMS