Ulykken skjedde ved tunnelen som bygges fra Klosbøle. Bildet er tatt noen uker før den fatale ulykken.

Vil ha frem alle fakta

Statens vegvesen vurderer å endre rutinene for uttak av fjell etter sprengningsulykken ved Klosbøle i Valdres i februar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det skriver organisasjonen på sine nettsider.

- Vi har en nullvisjon for arbeidsulykker, sier prosjektdirektør Svein Røed i Statens vegvesen, Region øst.

Han understreker at dødsulykken har gjort sterkt inntrykk på de som arbeider i Bagn.

- Vi beklager sterkt det som skjedde. Statens vegvesen har høyt fokus på sikkerhet på våre anlegg, og spesielt i forbindelse med sprengningsarbeid. Den tragiske ulykka ved Klosbøle gjør at vi vil forsterke vårt sikkerhetsarbeid ytterligere, sier Røed.

Han understreker at det er viktig for Statens vegvesen å forebygge alvorlige arbeidsulykker på anleggene.
- Vi har en nullvisjon om at ingen skal miste livet eller bli hardt skadet i arbeid for Statens vegvesen. Derfor er det viktig for oss å få fram alle fakta om ulykken ved Klosbøle, slik at vi kan unngå tilsvarende ulykker senere, sier Røed.

- Misvisende rapport

Arbeidstilsynet har offentliggjort en foreløpig rapport om ulykken. I rapporten varsler tilsynet pålegg til både Statens vegvesen og Brødrene Dokken. Vegvesenet har sendt sitt tilsvar til denne rapporten.

Vegvesenet mener at deler av Arbeidstilsynets foreløpige rapport er direkte misvisende.

- Dette har vi tatt opp med Arbeidstilsynet. Vi avventer den endelige rapporten, sier Røed.

Spørsmålet om arbeidet med å ta ut fjell eller ikke skulle fortsette ble drøftet i møtet mellom Statens vegvesen og entreprenøren mandag den uken ulykken skjedde.

Hvordan arbeidet med å fjerne fjell skulle skje, ble også drøftet med entreprenøren før Kroon maskin gjennomførte selve sprengningen ved Klosbøle tidlig i februar. Det var etter denne sprengningen Vegvesenet fant udetonert sprengstoff. Det er ikke avklart hvorfor ikke alt sprengstoffet ble detonert.

- Vi forventer at videre etterforskning og avklaringer vil kunne gi oss svar på dette, sier Røed.

Byggeleder er HMS-koordinator

Statens vegvesen mener at E16-prosjektet har fulgt gjeldende regelverk for hvordan slike saker skal håndteres.

- Det er ikke riktig at Vegvesenet ikke fulgte opp bekymringen til vår kontrollingeniør. Det er heller ikke riktig at arbeidet ikke ble stanset. Det ble gjennomført en «sikker- jobb-analyse» før oppstart på mandag morgen. Vi kalte også inn entreprenøren til et nytt møte torsdag samme uke hvor vi fulgte opp tiltakene som Dokken hadde gjennomført for å sikre at det var trygt å jobbe i anleggsområdet, sier Røed.

Vegvesenet avviser at det har vært en rollekonflikt mellom byggeleder- og HMS-koordinator rollen i prosjektet.

- Det er normalt at byggeleder for vegprosjekter også er HMS-koordinator. Dette er ikke i strid med regelverket og er avklart med Arbeidstilsynet.  Det har heller ikke vært noe tidspress fra Vegvesenet for å få jobben ferdig, sier Røed.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS