Vil ha frem alle fakta
Statens vegvesen vurderer å endre rutinene for uttak av fjell etter sprengningsulykken ved Klosbøle i Valdres i februar.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det skriver organisasjonen på sine nettsider.
- Vi har en nullvisjon for arbeidsulykker, sier prosjektdirektør Svein Røed i Statens vegvesen, Region øst.
Han understreker at dødsulykken har gjort sterkt inntrykk på de som arbeider i Bagn.
- Vi beklager sterkt det som skjedde. Statens vegvesen har høyt fokus på sikkerhet på våre anlegg, og spesielt i forbindelse med sprengningsarbeid. Den tragiske ulykka ved Klosbøle gjør at vi vil forsterke vårt sikkerhetsarbeid ytterligere, sier Røed.
Han understreker at det er viktig for Statens vegvesen å forebygge alvorlige arbeidsulykker på anleggene.
- Vi har en nullvisjon om at ingen skal miste livet eller bli hardt skadet i arbeid for Statens vegvesen. Derfor er det viktig for oss å få fram alle fakta om ulykken ved Klosbøle, slik at vi kan unngå tilsvarende ulykker senere, sier Røed.
- Misvisende rapport
Arbeidstilsynet har offentliggjort en foreløpig rapport om ulykken. I rapporten varsler tilsynet pålegg til både Statens vegvesen og Brødrene Dokken. Vegvesenet har sendt sitt tilsvar til denne rapporten.
Vegvesenet mener at deler av Arbeidstilsynets foreløpige rapport er direkte misvisende.
- Dette har vi tatt opp med Arbeidstilsynet. Vi avventer den endelige rapporten, sier Røed.
Spørsmålet om arbeidet med å ta ut fjell eller ikke skulle fortsette ble drøftet i møtet mellom Statens vegvesen og entreprenøren mandag den uken ulykken skjedde.
Hvordan arbeidet med å fjerne fjell skulle skje, ble også drøftet med entreprenøren før Kroon maskin gjennomførte selve sprengningen ved Klosbøle tidlig i februar. Det var etter denne sprengningen Vegvesenet fant udetonert sprengstoff. Det er ikke avklart hvorfor ikke alt sprengstoffet ble detonert.
- Vi forventer at videre etterforskning og avklaringer vil kunne gi oss svar på dette, sier Røed.
Byggeleder er HMS-koordinator
Statens vegvesen mener at E16-prosjektet har fulgt gjeldende regelverk for hvordan slike saker skal håndteres.
- Det er ikke riktig at Vegvesenet ikke fulgte opp bekymringen til vår kontrollingeniør. Det er heller ikke riktig at arbeidet ikke ble stanset. Det ble gjennomført en «sikker- jobb-analyse» før oppstart på mandag morgen. Vi kalte også inn entreprenøren til et nytt møte torsdag samme uke hvor vi fulgte opp tiltakene som Dokken hadde gjennomført for å sikre at det var trygt å jobbe i anleggsområdet, sier Røed.
Vegvesenet avviser at det har vært en rollekonflikt mellom byggeleder- og HMS-koordinator rollen i prosjektet.
- Det er normalt at byggeleder for vegprosjekter også er HMS-koordinator. Dette er ikke i strid med regelverket og er avklart med Arbeidstilsynet. Det har heller ikke vært noe tidspress fra Vegvesenet for å få jobben ferdig, sier Røed.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?