Vegvesenet øker konsulentbruken
Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier Statens vegvesen er helt avhengige av innleide konsulenter for å være fleksible.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I tiden fremover vil Vegvesenet offentliggjøre etatens konsulentbruk hvert tertial, og ikke bare i årsrapporten.
I årsrapporten for 2015 som nå er klar, kommer det frem at Statens vegvesen brukte 3,4 milliarder på konsulenttjenester i fjor. Det er en økning på 200 millioner kroner fra året før. Beløpet viser Statens vegvesens bruk av konsulenter knyttet til utbygging og forvaltning av riksveiene.
Derfor øker konsulentutgiftene
- Vi ønsker å være helt åpne rundt våre kjøp av disse tjenestene. Jeg håper vår tertialsvise rapportering kan være et bidrag i den offentlige samtalen knyttet konsulentbruk, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Statens vegvesens utgifter til konsulentkjøp har de siste årene økt. I 2012 var tallet 2,4 milliarder kroner, i fjor altså 3,4 milliarder.
- Økningen har sammenheng med at Stortinget i perioden har bevilget mer penger til bygging av nye veier i tillegg til drift og vedlikehold av eksisterende veier. Den kraftige økningen budsjettene våre betyr at vi har fått mer å gjøre. Og skal vi klare å løse oppgavene vi er satt til å løse så må vi leie inn hjelp, sier Gustavsen.
Ifjor omsatte Statens vegvesen for 147 millioner kroner hver eneste dag, totalt nær 54 milliarder kroner i løpet av hele 2015.
Vil være åpne
- Lar vi være å bruke konsulenter må vi enten redusere aktiviteten vår, eller ansette flere folk, sier Gustavsen.
I årsrapporten vises det til at det i 2016 innføres skjerpede krav til styring av tjenestekjøp i Statens vegvesen.
Ved å være helt åpne om konsulentbruken håper veidirektøren blant annet å vise at det ikke er noen form for mystikk knyttet til kjøp av konsulenttjenester.
Vegdirektøren skrev tidligere i år en nyttårshilsen til konsulentene. Der hyller han konsulenten som en helt nødvendig ressurs Vegvesenet trenger for å ta unna stadig økt aktivitet.
Gustavsen mener konsulenter gjør Statens vegvesen til en mer fleksibel organisasjon:
- Det dreier seg om at vi kjøper inn kapasitet og nødvendig fagekspertise uten å binde opp store, faste kostnader. Det er samtidig en måte å beholde en fleksibilitet i organisasjonen vi er helt avhengige av med stadig skiftende oppgaver og behov, sier han.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller