
Vegvesenet øker konsulentbruken
Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier Statens vegvesen er helt avhengige av innleide konsulenter for å være fleksible.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I tiden fremover vil Vegvesenet offentliggjøre etatens konsulentbruk hvert tertial, og ikke bare i årsrapporten.
I årsrapporten for 2015 som nå er klar, kommer det frem at Statens vegvesen brukte 3,4 milliarder på konsulenttjenester i fjor. Det er en økning på 200 millioner kroner fra året før. Beløpet viser Statens vegvesens bruk av konsulenter knyttet til utbygging og forvaltning av riksveiene.
Derfor øker konsulentutgiftene
- Vi ønsker å være helt åpne rundt våre kjøp av disse tjenestene. Jeg håper vår tertialsvise rapportering kan være et bidrag i den offentlige samtalen knyttet konsulentbruk, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Statens vegvesens utgifter til konsulentkjøp har de siste årene økt. I 2012 var tallet 2,4 milliarder kroner, i fjor altså 3,4 milliarder.
- Økningen har sammenheng med at Stortinget i perioden har bevilget mer penger til bygging av nye veier i tillegg til drift og vedlikehold av eksisterende veier. Den kraftige økningen budsjettene våre betyr at vi har fått mer å gjøre. Og skal vi klare å løse oppgavene vi er satt til å løse så må vi leie inn hjelp, sier Gustavsen.
Ifjor omsatte Statens vegvesen for 147 millioner kroner hver eneste dag, totalt nær 54 milliarder kroner i løpet av hele 2015.
Vil være åpne
- Lar vi være å bruke konsulenter må vi enten redusere aktiviteten vår, eller ansette flere folk, sier Gustavsen.
I årsrapporten vises det til at det i 2016 innføres skjerpede krav til styring av tjenestekjøp i Statens vegvesen.
Ved å være helt åpne om konsulentbruken håper veidirektøren blant annet å vise at det ikke er noen form for mystikk knyttet til kjøp av konsulenttjenester.
Vegdirektøren skrev tidligere i år en nyttårshilsen til konsulentene. Der hyller han konsulenten som en helt nødvendig ressurs Vegvesenet trenger for å ta unna stadig økt aktivitet.
Gustavsen mener konsulenter gjør Statens vegvesen til en mer fleksibel organisasjon:
- Det dreier seg om at vi kjøper inn kapasitet og nødvendig fagekspertise uten å binde opp store, faste kostnader. Det er samtidig en måte å beholde en fleksibilitet i organisasjonen vi er helt avhengige av med stadig skiftende oppgaver og behov, sier han.
STILLING LEDIG:
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra