Slåss mot vannet
Det er målt vanntrykk på over 50 bar ut av berget ved bygging av Mælefjelltunnelen E134 Gvammen–Århus i Telemark.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I flere uker har NCC og Statens vegvesen kjempet for å temme vannet i Mælefjelltunnelen E134 Gvammen–Århus. Derfor har fremgangen gått senere på Århussiden. Prosjektet E134 Gvammen - Århus i Telemark består av en 9,4 km lang tunnel og ca. 1,1 km vei i dagen på hver side av tunnelen.
Før arbeidet med tunnelen startet, ble området vi er inne berget kartlagt. Tunnelbyggerne visste at området ville gi problemer, men ikke hvor store. På et tidspunkt i historien utløste brutale krefter bevegelser i fjellet, det er det vi kaller forkastinger, som gjorde at fjellet sprakk.
Tre forkastinger
På det stedet tunneldriverne er nå, har det vært tre forkastinger.
- Disse forkastingene kan ha skjedd ved forskjellige tidspunkt, eller de kan ha skjedd samtidig. Bare fjellet selv kjenner den eksakte historien. Akkurat nå er vi rundt 730 meter under overflaten av fjellet. Kreftene som har påvirket fjellet har vært så kraftige at de er ganske tydelige i terrenget ute i dagen. I hele dette området står det vann i lommer og tynne hulrom i berget. Vi er i midten av dette området nå, sier geolog Valeria Lindvåg på vegvesen.no.
Hun opplyser at området kan være opptil 200 meter langt. Det er vanskelig å forutsi dette. Man må finne det ut underveis. Selv om bruddsonene er lette å se utenfra, er det umulig å vite hvordan fjellet er påvirket innvendig.
Vannet stoppes
Vannet må stoppes før berget blir sprengt.
- Derfor borer vi langt inn foran oss for å sondere og se om det kommer vann. De siste ukene har vi fått vann hele veien innover.
Før man kan sprenge nye salver må det bores det som kalles en injeksjonsskjerm. Det gjøres ved å bore langt inn i fjellet og pumpe inn betong. Under høyt trykk blir betongen presset inn i alle tynne ganger og sprekker, slik at vannet holdes borte fra tunnelen.
- Når det er mer enn 700 meter fjell over tunnelen, er det plass til enorme mengder vann i fjellet. Som en tommelfingerregel får vannet som kommer ut et trykk på 10 bar per 100 meter fall. Vannet vi har slått tilbake er blitt målt til over 50 bar, sier Lindvåg.
Pumper betong
Etter at betongen blir pumpet inn, herder den og fjellet blir tett. Det bores nye salver først etter at skjermen har gjort tunnelen tett.
I noen deler av tunnelen drypper det fortsatt fra taket. Det er bare små mengder som blir stoppet senere, opplyser Statens vegvesen. Når tunnelen står ferdig sommeren 2019, skal det være helt tørt gjennom heile tunnelen, loves det.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?