Byggestart rykker nærmere
Full fremdrift for Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss: Siste trasévalg er avklart.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Regjeringen har konkludert med at siste uavklarte trasé skal gå over Helgelandsmoen. Med denne avgjørelsen ligger alt til rette for å fortsette med full fremdrift i planlegging og senere bygging av E16 og Ringeriksbanen frem til Hønefoss. For folk og næringsliv blir det en ny transporthverdag når prosjektene står ferdige, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet går inn for å legge Helgelandsmolinja «til grunn» for videre planlegging av Ringeriksbanen og E16 på strekningen mellom Bymoen og Styggedalen i kommunene Hole og Ringerike. Med dette er traséen for hele strekningen mellom Sandvika og Hønefoss avklart.
- Viktig avklaring
- Dette er en viktig avklaring for å sikre gjennomføringen av prosjektet. Nå starter arbeidet med statlig reguleringsplan, og vi vil legge vekt på god dialog med kommunene i arbeidet fremover, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.
Med en avklart trasé, er grunnlaget lagt for en effektiv og forutsigbar planprosess. I det videre arbeidet med reguleringsplanen skal det legges vekt på å finne relevante tiltak for å redusere skadevirkningene på natur- og landbruksverdier, og for å redusere flomrisikoen.
Samferdselsdepartementet ba 30. august 2015 etatene Jernbaneverket og Statens vegvesen om å starte formell planlegging av Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss.
På grunn av de store kultur-, landbruks- og naturverdiene i området rundt Storelva og Steinsletta ble etatene bedt om å gjennomføre et forprosjekt for å se nærmere på de tre alternative traséføringene over Helgelandsmoen, Busund og Monserud.
Anleggsstart i 2019
Jernbaneverket og Statens vegvesen leverte 4. februar i år forprosjektrapporten. Formålet med utredningen har vært å avklare om tiltak som kan minske eller kompensere for skadevirkninger kan endre rangeringen av alternativene i forhold til tidligare tilrådinger fra transportetatane. Statlige etater og lokale myndigheter har vært involvert i arbeidet. De faglige vurderingene fra transportetatene er blant annet at:
- Monserud-linjen (4e) blir vurdert som den dårligste løsningen, både på grunn av kostnadsnivået og konsekvensene for landbruk og kulturmiljø.
- For Helgelandsmoen-linjen (4f) er det større mulighet for å sette i verk tiltak som kan minske skadevirkningene for naturmangfold enn for Busund-linjen.
- Helgelandsmolinjen gir lavest kostnader av de tre alternativene.
Det er lagt opp til en samtidig utbygging av E16 Skaret-Hønefoss og Ringeriksbanen, med ambisjon om anleggsstart i 2019 og ferdigstillelse i 2024.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?