Tysk på Yttersia
Hvis du tror at alle utenlandske sjåfører er udugelige på norske vinterveier og snakker et uforståelig språk, har du ikke truffet tyske Bodo Falkenstern.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Men det har vi, av alle steder på en av landets tøffeste fjelloverganger, Kaperdalen på øya Senja i Troms. De som har sett på TV-programmet «Brøyt i vei» vil vite at dette var et av opptaksstedene. Høyeste punktet ved Kaperskaret er riktignok under 400 meter over havet, men vi befinner oss langt mot nord, og yttersiden av Senja har en spektakulær natur og ofte krevende vær.
Været viste seg fra sin beste side de få timene vi var sammen med Bodo, men likevel krever veien sin mann. Her finner vi serpentinveier og klaustrofobiske tunneler med innvendige møteplasser. Og lasteplassen skulle vise seg å være av det slaget man nesten må være norgesmester i rygging for å komme til.
Fisk
Bodo kjører en flunkende ny, fireakslet MAN 33.560 med toakslet henger. Både bil og henger har tankpåbygg, men her er det ikke noe fossilt oljeprodukt om bord. Bilen er en av tre tilhørende Lyngen-selskapet Akva-Ren AS og går hovedsakelig i egentransport.
Selskapet har marine biprodukter som spesialitet og har et utstrakt samarbeid med hele fiskerinæringen i Nord-Norge. Tidligere ble det dumpet mye fisk på havet, ikke minst fra oppdrettsnæringen. Det er det så godt som slutt med. Alt av restprodukter kan benyttes. Les mer om dette i Anlegg&Transport nummer 3, 2016.
Grunnfarnes
Formiddagen vi fulgte med Bodo, skulle han til bedriften Flakstadvåg Laks AS som har en avdeling på Grunnfarnes på Yttersia som man gjerne sier på Senja.
Bodo forteller at han ikke var like høy i hatten første gangen han skulle ut til Grunnfarnes.
- Min første tanke var at dette går rett og slett ikke an, forteller han på godt norsk. Han har vært i Norge siden 2013 og snakker språket godt.
- Kommer du fra tyske motorveier, er dette veldig smalt, veldig svingete og noen ganger veldig glatt, fortsetter han.
- Men når du blir vant til det, er det flott å være yrkessjåfør i Nord-Norge. Kjøringen er variert og utfordrende, og det ble jeg mer og mer glad i etter hvert som skrekken ga seg. Det er lite trafikk, men treffer hyggelige folk, og man hjelper hverandre når det er nødvendig. Og så er det ordnede og gode arbeidsforhold hos Akva-Ren. Kort og godt; jeg trives, slår han fast.
Bil for oppgaven
Lastingen av bil og henger tok ikke lang tid, og så bar det tilbake i retning Akva-Rens avdeling på Furuflaten i Lyngen. Opp mot Kaperskaret er det både bratt og svingete. Det er snø på veien, men noen få kuldegrader og tørt. Bilen er langt på vei spesifisert for kjøring på Senja, og det er ingen problemer med å komme opp bakkene.
- Men jeg trenger absolutt 560 hk opp her, kommenterer Bodo.
Han har mange år bak seg som yrkessjåfør i Tyskland der han blant annet kjørte dyrefor. Erfaringen derfra kommer godt med i kjøringen for Akva-Ren som har beslektede produkter og der mye av regelverket er det samme. Les mer om vogntoget i Anlegg&Transport nummer 3, 2016.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?