Mini-Volvo på «skeitbård»

LIER: Ingen ting er umulig, minigravere på skateboard (rullebrett) er en realitet. To «skat­ere» på 6 tonn settes nå i jernbanedrift på Kongsberg og i Rogaland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er Mellerud AS på Ringerike (Buskerud) som har kjøpt de to beltegraverne Volvo ECR58D (6 tonn) som på sine «skeitbård» skal benyttes til vedlikeholdsarbeider på og langs jernbanesporet.

Kjappe maskiner

At 6-tonnerne skal utføre sporarbeidet fra rullebrettet, skyldes at den tradisjonelle løsningen med fast hev-/senkbart jernbaneunderstell, vil gjøre minigraverne klumpete og lite anvendelig utenfor sporet i vanlig grave-/servicearbeid.

Og på brettet kan duoen fyke nedover skinnene i 17 km/timen. Det er superkvikt i forhold til maks. beltehastighet på 4,2 km/timen.

Fiks løsning

Det er vedlikeholdsansvarlige i Jernbaneverkets Rogaland-avdeling som har klekket ut den fikse rullebrett-løsningen.

Ideen ble lansert for ca. to år siden, og nå er den første skateboard-Volvo’n klar til levering fra Volvos Lier-avdeling. Den andre leveres av Volvo-avdelingen i Sandnes.

1,84 tonns rullebrett

Rullebrettet på 1,84 tonn er bygget av solid, svensk stål og er 3,29 m langt og 1,7 m bredt. 6-tonneren belteklyver seg selv opp og ned fra brettet. Godt plassert på tvers av brettet, festes beltegraverens belteunderstell med fire solide kjettinger som er forankret i forkant av brettets fire hjul.

Brettet «henter» rullehastigheten fra minigravernes fremdriftshydraulikk som koples til en multifaster på brettet, og fire hydraulikkslanger leder kraften frem til hydraulikkmotorer i hvert hjul.

To redskapsfester

Midt på rullebrettet er det montert et dobbelt S50-feste som minigraveren tar tak i for å løfte brettet på eller av sporet. Det doble festet gjør at maskinene kan løfte rullebrettet fra begge sider av sporet.

I den ene enden av rullebrettet sitter et BM HK-feste med ei rommelig planeringsskuffe som benyttes til å frakte utstyr/redskap.

Sikkerhetssystem

Minigraverne er utstyrt med 250-liters graveskuffer, og Volvo-motoren i de to «skaterne» er på 50 hk. SMP HK-feste og engcon rotortilt inngår også i utstyrspakken.

Volvo benytter Cede Group AB i Malmö når maskiner skal spesialbygges/-utstyres, så også denne gangen.

De to Volvo-skaterne leveres i henhold til sikkerhetssystemet for jernbanemaskiner, Prolec (blant annet sving-, vekt- og høydebegrensninger).

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS