Fra Oslo til Bandar Abbas
- Da vi kom til Ankara, hørte jeg at vi var halvveis.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Da tenkte jeg, gudbevaremegvel, går dette her bra så går alt bra, sier Jan Müller-Nilssen i en Youtube-video lagt ut på nett i januar 2016 av Scania Group.
Müller-Nilssen kjørte seks turer fra Oslo til Bandar Abbas for flere tiår siden på ruten som ble kalt for Bandar Abbas Express.
Bandar Abbas Express startet i 1969. Det var ei transportrute som gikk fra Oslo til Bandar Abbas som ligger sør i Iran.
Det var Johan Evensen & Sønner AS som tok på seg oppgaven med å kjøre reservedeler til norske oljetankere i den persiske gulfen. Totalt ble det kjørt106 turer på til sammen 1,7 millioner km. Lastebilene var på veien i over 3000 døgn til sammen.
Kjørte 16.000 km på 17 døgn
Gjennomsnitlig tok det 28 dager, men rekorden er en god del raskere.
- Jeg brukte 17 døgn på de 1600 milene, ca. 90 mil om dagen Oslo-Bandar Abbas-Oslo, sier Tore Sam Sørensen i videoen.
Sørensen har også seks strevsomme turer på Bandar Abbas der man kunne kjøre seg fast i både snø og sand, i ørkenområder og på fjelloverganger.
- Temperaturene på ruten varierte mellom 40 varmegrader og 30 kuldegrader, sier den erfarne sjåføren.
8000 km var bare halvveis
Den tredje sjåføren som snakker om den lange ruta i videoen, er Terje Nilsen som kjørte to turer til Bandar Abbas. Han var den første som kjørte turen alene.
- En dag fikk jeg et oppdrag å reise til Oslo for å hente en vinsj som skulle til Bandar Abbas, men jeg visste ikke før en time før jeg skulle reise at det var jeg som skulle kjøre. Så det ble en overraskelse, sier han.
- Bilen var sterk, og det var en trygghet i det. For når du kom ned til Bandar Abbas, så var du bare halvveis. Og da sitter du der nede og tenker «herregud, du skal hjem igjen», sier han i filmen.
Scania til ekstrem kjøring
Det er ingen tilfeldighet at videoen er lagt ut som en #WeStory av Scania Group.
Etter andre verdenskrig begynte nemlig den norske langtransportbedriften med svenske lastebiler. Etter 1952 ble det ikke kjøpt inn annet enn Scania til bedriften:
- Den erfaringen man hadde var at Scania rett og slett var best. Når man skulle gjøre ekstreme ting, så var det helt naturlig å bruke Scania. Det ble brukt Scania-Vabis LBS 76, Scania LBS 110 og LBS 140. Så det var tre forskjellige generasjoner Scania som ble brukt i løpet av de årene, sier adm. direktør Knut Evensen i Johan Evensen & Sønner AS i klippet.
Se også Youtube-klipp fra Scanias film produsert på 70-tallet fra Johan Evensen & Sønners kjøring til Dubai med deler til skip. Søk etter Dubai Road Express.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?