
350 tonn nyttelast
Dette vogntoget får med seg over gjennomsnittet mengde last på veien.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I dagbrudd verden over øker transportrutene i lengde, ifølge det tyske spesialkjøretøy-konsernet Transporter Industry International (TII) Sales GmbH & Co. KG.
Dermed blir kostnad per tonn per kilometer et ekstra viktig tema. TII Sales mener at deres franskproduserte Nicolas Tractomas stiller sterkt. BC Iron Limited i Vest-Australia hadde en Tractomas på prøve i 2015, og var ifølge kjøretøyprodusenten svært fornøyd.
Med 1150 hk og 32 sylindere kan den nyeste generasjonen Tractomas trekke fire dumperkasser med til sammen 350 tonn nyttelast på flatt underlag. Utstyrt med såkalt «Powerbooster Dolly», kan den også trekke denne lasten i et dagbrudd.
- Den nyeste generasjonen Nicolas Tractomas, utstyrt med dolly, kan frakte masser både i gruver og ute på veien i Vest-Australia. Dette sparer tid og ressurser brukt på lasting og lossing, og gir raskere frakt. Det er store pengesummer å spare for gruveselskapene, som nå begynner å bli klar over dette, sier Markus Pflederer, salgsleder for gruveindustri i TII Sales.

Det kan nok sitte langt inne å kjøre denne farkosten på norske veier lovlig på daglig basis. Men den er imponerende til sitt bruk i land der det er mulig å bruke den.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS