Volvo I-Shift med krabbegir

Når Volvo nå lanserer krabbegir på sin automatiserte girkasse I-Shift, gjør de det til gangs. Hastigheten kan være helt nede i 500 meter i timen!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Automatiserte girkasser uten konverter kan by på visse utfordringer når det gjelder igangsetting av de aller tyngste transportene. Det har Volvo nå gjort noe med, og alt etter girkassevariant og drivakselutveksling skal det nå være mulig å kjøre i gang med en vogntogvekt på inntil 325 tonn.

Dobbelt opp

- Der man tidligere måtte velge mellom startevne (lav akselutveksling) eller økonomisk utveksling (høy akselutveksling), har vi nå begge løsningene i en og samme komponent, sier produktsjef Peter Hardin.

Avhengig av bruksområdet er I-Shift tilgjengelig med ett eller to krabbegir forover, og med ett eller to krabbegir for revers. Med krabbegir for revers er det mulig å rygge svært sakte, noe som er en stor fordel ved ryggemanøvre som krever enorm presisjon. I så måte kan den nye girkasseløsningen også by på fordeler for andre enn de som kjører tungtransport, for eksempelvis tømmertransportører som ofte må snu sine opptil 24 meter lange vogntog på svært begrenset plass.

Utvekslinger

Laveste utveksling i en standard I-Shift er 15:1 for girkasse med direktedrevet høyeste girtrinn. I-Shift med ett krabbegir har laveste utveksling på 19:1 (direktedrevet høyeste trinn) eller 17,1 (overgir). I girkasser med to krabbegir er laveste utveksling forover 32:1, mens reversen har 37:1.

I-Shift-kasser med krabbegir er 12 cm lenger enn en standardkassen. I-Shift med krabbegir er tilgjengelig i kombinasjon med 13- og 16-litersmotorene i Volvo FM, FMX, FH og FH16.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS