Sjåføren forsvant
Dette vogntoget fikk hjullås for fire uker siden på grunn av dårlige dekk. Etter en uke forsvant sjåføren. Bergingsfirmaet har ikke fått betalt.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det litauiske vogntoget kom til Norge over Neiden grensestasjon i Finnmark. Etter å ha levert varer i Norge kjørte den litauiske sjåføren seg fast på vei ut av Norge samme vei som han kom inn i landet.
Det viste seg at alle seks dekkene på semitraileren hadde under 5 mm mønsterdybde, samt at ingen av dem var godkjent for vinterbruk. Trekkvogna hadde vinterdekk på drivakselen, men ett hadde under 5 mm mønsterdybde. En kjetting til bilen var defekt.
Til sammen kom gebyrene for dette på 3740 kroner. Bergingen kostet 7000 kroner. Hverken gebyret eller bergingen er betalt, fire uker etter at vogntoget ble berget og gitt bruksforbud.
Fikk mat
Så langt er dette, dessverre, en ikke helt uvanlig sak på norske veier i nord vinterstid. Det som er spesielt er at vogntoget ble stoppet 12. februar – og det står fortsatt låst på Kirkenes trafikkstasjon.
Den første uken bodde sjåføren i lastebilen, og han fikk mat av de ansatte ved trafikkstasjonen.
- Etter en uke forsvant han. Han har antakelig reist hjem til Litauen, sier Jørn Simonsen - seksjonssjef utekontrollsekjsonen i Trafikant- og kjøretøyavdelingen hos Statens vegvesen Region nord.
Venter på sommeren
Statens vegvesens tungbilkontrollører i Nord-Norge har lagt ut bilder av bil og henger med last forhjul og låst king pin i forbindelse med at de hadde stått i Kirkenes en måned.
Til bildene har de kommentert: «Kirkenes: 4 uker i dag siden denne ble holdt tilbake - tror han venter på sommeren»
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?