Varsler mistet DSV-kjøring
- Vi har i hvertfall ikke dårlig samvittighet fordi vi hjalp DSV i seks uker med underbetalt kjøring før vi fikk beskjed om pakke sammen, sier Finn Erik «Finken» Kalnæs i Lørenskog Distribusjon og Lager AS (LDL).
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Kalnæs parkerte sine biler som kjørte for DSV Road AS da DSV sendte en e-post en fredag på nyåret om at alle som kjørte distribusjon for selskapet måtte ned 15% i inntekt mandag på sine biler.
Kalnæs sa blant annet til AT.no:
- Jeg blir oppgitt når de ikke klarer å drive butikk uten å ta penger fra oss transportører som også driver egen butikk.
LDL ble enig med DSV om å kjøre med null overskudd frem til 25. februar. Da måtte en bedre avtale på bordet for at Kalnæs skulle fortsette. Da datoen kom fikk selskapet beskjed om å «pakke sammen».
- Feigt av de andre
Kalnæs er en av svært få i Norge som tør å tale speditører/samlastere imot når de presser priser i et marked der de tilsynelatende har diktatorisk makt.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) var i ferd med å komme på banen på AT.no i denne saken, da de hadde en eller flere medlemmer som ble berørt av denne dramatiske nedskjæringen i betalingen fra fredag til mandag uten rett til å forhandle.
Men etter at medlemmene etter det AT.no erfarer ikke ønsket at NLF skulle uttale seg i AT.no om denne saken på deres vegne, ble Kalnæs stående alene i media.
- Jeg synes det er feigt av de andre ikke å tørre og stå frem, men bare finne seg i alt. Jeg skjønner at firmaer som DSV kan gjøre som de vil når transportører ikke tør å si det de tenker, men bare kjører til de havner hos skifteretten, sier LDL-lederen.
Han opplyser at bilene har fått oppdrag hos andre, så han klarer seg i bransjen.
- Men dette handler om å bli behandlet med respekt. Vi er et seriøst selskap som ønsker å bli behandlet seriøst i forretningssammenheng.
Som avtalt kjørte LDL i seks uker for DSV Road med det Kalnæs oppfatter som underbetaling frem til avtalen skulle reforhandles med bedre premisser for LDL 25. februar.
- Da fikk vi beskjed om å pakke sammen.
Kalnæs mener de store samlasterne må snu litt om på tankegangen når det gjelder transport:
- De som har de store terminalene må begynne og tenke kvalitet og fokusere på bedre priser og ikke bare tenke kvantitet, sier han.
Selv om fire av LDLs lastebiler skal slutte å kjøre for DSV Road er ikke samarbeidet helt over:
- Vi hadde et konstruktivt møte med LDL i februar. Vi ble enige med selskapet om at samarbeidet skulle opphøre på fire av deres fem biler hos oss fra 15. mars. Den siste skal fortsatt kjøre for oss etter det, slik det ser ut i dag, sier adm. direktør Nicklas Eggert i DSV Road AS.
Han opplyser at det ikke skal ha vært pris som gjør at fire av fem biler ikke fortsetter etter 15. mars.
- Ut over det vil jeg presisere at vi ikke forhandler avtaler gjennom media, men at vi selvsagt har respekt for våre samarbeidspartnere.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?