Produksjon av Volkswagen Transporter T1 i Hannover.

Suksessen VW Transporter - 60 år i Hannover

Volkswagen feirer Transporters 60-årsdag i Hannover med jubileumsutstilling. Har kan du lære om bilene og folkene som jobbet (og jobber) på fabrikken i Hannover.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

8. mars 1956 startet produksjonen av Volkswagen-bussen, eller «Bulli» som den kalles av kjennere i hjemlandet Tyskland.

I den forbindelse arrangerer Hannover historiske museum en utstilling som tar for seg begynnelsen av Transporter-produksjonen. Utstillingen åpner 9. mars og vil bli stående til 26. juni. Her kan man se fabrikkens egen samling av Transportere, videointervjuer med de som var med på starten samt bilder og andre ting som forteller fabrikkens interessante historie.

Tre dager i uka vil også lærlinger fra Volkswagen være til stede for å vise publikum hvordan de jobber i dag og informere om sine ulike felt.

- Vant over 230 andre byer

- Utstillingen viser levende industrihistorie som startet da Transportere begynte å rulle av samlebåndet. Den viser også hvilken effekt fabrikken hadde på utviklingen av Hannover i etterkrigstiden. «Bulli-en» er uunnværlig, spesielt for det historiske museet, fordi den er et symbol på hvor viktig Transporter-fabrikken har vært for Hannover og hele Niedersachsen. Vi har samlet en lang rekke utstillingselementer for å lage en interaktiv utstilling som passer godt inn i jubileumsåret hvor Hannover feirer 775 år, sier direktør for kunsthistoriemuseene i Hannover, Professor Thomas Schwark.

Også ordføreren i Hannover, Stefan Schostok, er klar over hvor viktig Transporter-produksjonen har vært for Hannover.

- 60 år med Volkswagen Nyttekjøretøy betyr 60 år med sikre jobber i Hannover og regionen rundt. Det betyr også 60 år med spennende bilhistorie for den stadig voksende gruppen av VW Transporter-fans og ansatte som har bidratt med sin dedikasjon for å stadig komme opp med nye innovasjoner for både bilene og produksjonssystemene. VW Transporter har ikke bare sikret jobbene til tusenvis av mennesker på fabrikken og i regionen, men Volkswagen Nyttekjøretøy har også vært en viktig partner for byen når det gjelder å utvikle fremtidens transportstrategier – noe vi har ønsket å utvikle i samarbeid med dem, sier han.

- For Hannover og for Volkswagen Nyttekjøretøy var det et lykketreff at byen vant over 230 andre byer da VW lette etter et egnet sted å produsere bilene for 60 år siden. Dette ble en suksesshistorie som beviste at fabrikker i Tyskland fortsatt kan være konkurransedyktige innen bilproduksjon, fortsetter borgemesteren.

9,5 millioner stk. Transporter

- Volkswagen Bus er like mye en del av Hannover som Pelikan-fontenen, Leibniz-kjeks og Continental-dekk, understreker styreleder i Volkswagen Nyttekjøretøy, Dr Eckhard Scholz.

Per i dag har rundt 9,5 millioner T-serie biler blitt produsert i delstatshovedstaten i Niedersachsen. Dette er ikke bare takket være en avansert fabrikk, men mest av alt er det en helt spesiell gruppe medarbeidere – Bulli-byggerne.

- Våre ansatte takler denne jobben med stolthet og lidenskap. De har et spesielt forhold til disse bilene, sier Scholz. Transporter-produksjonen i Hannover er kjennetegnet av tradisjon og ekspertise, og dette er ofte videreført i familier.

- Bulli-bygger-DNA har definitivt gått i arv i disse familiene – og det er flere av dem på fabrikken. I ett av tilfellene var oldefaren med på å bygge fabrikken, mens oldebarnet nå er på vei til å bli ekspert i mekatronikk, sier styrelederen.

Sprengt kapasitet

Produksjonen startet i Wolfsburg allerede i 1950, men da bil nummer 100.000 rullet av samlebåndet i 1954 ble det klart at Transporter trengte sin egen fabrikk. Produksjonskapasiteten på Wolfsburg-fabrikken var ikke lenger stor nok til å takle etterspørselen. Ved siden av Boble-produksjonen var det mulig å produsere 80 Transportere hver dag, men behovet var egentlig på 330 per dag.

Det var Professor Heinrich Nordhoff, adm. direktør for Volkswagenwerk GmbH, som valgte Hannover. Byggeprosessen ble satt i gang i februar 1955 – en iskald og snøfull vinter. Samtidig som byggingen pågikk trente Volkswagen opp sine nye ansatte i hvordan de skulle bygge Transportere.

Et ekstra tog ble satt opp fra Hannover, og disse nyansatte tok da toget fra Hannover til Wolfsburg hver morgen klokken 04.10 for å lære om produksjonen. Etter bare ett års byggetid rullet de første bilene av samlebåndet i Hannover 8. mars 1956.

Arbeidere strømmet til fabrikken

- Produksjonsstarten av T1 Transporter i Hannover-Stöcken var startet på en lang suksesshistorie som har vart helt opp til i dag. På ekstremt kort tid ble en nyskapende fabrikk bygget fra ingenting, og takket være innsatsen fra tusenvis av dedikerte ansatte har den siden utviklet seg til å bli en av de viktigste bærebjelkene i konsernet. Det mest spesielle er lidenskapen og innsatsviljen til de som jobber her, sier leder for bedriftsutvalget hos Volkswagen Nyttekjøretøy, Bertina Murkovic.

Jobbene ved den nye Volkswagen-fabrikken var veldig populære. De betalte mer enn dobbelt så godt som gjennomsnittslønnen i andre yrker. Mens en vanlig arbeider kunne regne med en gjennomsnittlig timelønn på 1,20 tyske mark, fikk Volkswagen-arbeiderne 2,50 tyske mark per time i snitt.

I 1955 kostet en kilo kaffe 10 mark og en kilo brød kostet ikke mer enn 68 pfennig. På 50-tallet sluttet mange i sine trygge jobber for å bygge Transportere på den nye Hannover-fabrikken. Generelt sett var både mot, ekspertise, oppfinnsomhet og selvsikkerhet alle karakteristikker som passer «Bulli-byggerne».

Fødestue

Til å begynne med jobbet 4000 mennesker på Hannover-fabrikken – inkludert 25 kvinner. De produserte 230 Transportere hver dag. Mot slutten av 1956 var det 270 kvinner ved fabrikken, og i 1959 hadde fabrikken 1044 kvinner ansatt.

Margot Krey ble ansatt i 1959 og jobbet først med motorproduksjonen ved fabrikken. Senere ble hun stemt frem som fagforeningsforvalter før hun endte opp som ansattrepresentant for kvinnesaker fra 1964 til 1993.

- Jeg fikk implementert en fødestue ved Hannover-fabrikken i 1974. Det var mye motstand mot det, og den gang var det noe helt unikt – både i Volkswagen AG og i landet som helhet, minnes Krey i dag.

14.500 ansatte

«Bulli» endte opp som en stor suksess også utenfor Tyskland, og i 1962 kunne de ansatte feire produksjonen av Transporter nummer én million som var produsert i Hannover. Etter T1 startet produksjonen av etterfølgeren T2 i 1967. Deretter fulgte T3 i 1979, T4 i 1990 og T5 i 2003. Siden 2015 har sjette generasjon av den suksessfulle modellen rullet ut av produksjonslinjene i Hannover.

I dag er fabrikken med 14.500 ansatte den største industrielle arbeidsgiveren i området, og med 750 lærlinger er den også den største lærebedriften i Hannover.

Scholz er klar på at fabrikken har all grunn til å være optimistisk med tanke på fremtiden.

- Ordrebøkene for T6-modellen er fulle, sier han og påpeker at Volkswagen Nyttekjøretøy de siste årene har investert mye i nye fasiliteter og ny teknologi som 3D-printing og bruk av lettvektsroboter.

- Vi har gjort alt vi kan for å fortsette å bygge Transportere som er «Made in Hannover» også i de neste 60 årene, sier han.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS