FORNØYD I KULDA: Kai Hallingrød (t.v.) og Nils Kristian Hjelmtvedt, Volvo Maskin avd. Vestfold, hutrer i minus 17 foran Volvo-graveren EC220E.

«Svensken» har god kjørekomfort

- Det er først og fremst kjørekomforten. Maskinen er stillegående, det er helt tyst i hytta. Hydraulikken er også bra.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det sier Kai Hallingrød fra Sandefjord. 62-åringen som har kjørt maskin i en mannsalder, har siden 1988 drevet for seg selv med én gravemaskin. Han har holdt seg til Hitachi, men i fjor høst fikk han sin første Volvo-graver, 23-tonneren EC220E.

20-tonnere

Hallingrød har hatt fire 20-tonns Hitachi-gravere siden 1988 og har vært fornøyd med dem.

– Hitachi er suveren på hydraulikken, sier Hallingrød i minus 17, i gang med grunnarbeidene til en barnehage i Teie (Vestfold.)

Tanken om kanskje å prøve en Volvo-graver før han gir seg som entreprenør, ble sådd på Volvo-dagene i Eskilstuna i 2011.

– Vi satt på benken utenfor Bolinder-museet, og vi inngikk nærmest en muntlig avtale om at Kai måtte få seg en Volvo-graver før han ble pensjonist. På Vei og Anlegg ifjor tok vi opp tråden, og det ble maskinhandel, forteller distriktssjef Nils Kristian Hjelmtvedt, Volvo Maskin, avd. Vestfold.

Volvo EC220E

Vekt: 20,6-25,8 tonn
Motor: Steg IV 129 kW/175 hk
Hydraulikk: 2x207 l/min.
Skuffekap.: 1,15-1,3 m

Sønnen først

Hallingrøds sønn Frode (38) driver også som énmaskinsentreprenør og kjører som faren for Carl C. Fon AS, Sandefjord.

– Sønnen har også kjørt et annet merke, men han kjøpte sin første Volvo før meg, og oppmuntret meg til å gjøre det samme. Og jeg må si at hverdagen er blitt annerledes med denne 23-tonneren, sier Hallingrød.

Kaldnes-skuffer

23-tonneren til Hallingrød sto utstilt på Dyrskuen ifjor, og straks etter utstillingen tok 62-åringen i bruk beltegraveren som er utstyrt med Steelwrist X26 rotortilt med gripekassett, Novatron GPS-styring fra Hella Maskin AS, godt med ekstralys, Geofit hurtigkobling og 700 mm belteplater.

Hallingrød har i mange år kjørt med Kaldnes-skuffer (Sandvik Kaldnes AS i Stokke), og da vi besøkte han på Teie-jobben, satt det ei 1100 liter Kaldnes pusseskuffe på Volvo’n.

Hallingrøds 23-tonner er også utstyrt med verktøykasse i underrammen og sidemontert kamera.

– Det siste inngår i «Pensjonist Pluss-pakka», sier Hallingrød og ler.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS