
Her hentes Norges første 6-serie
Fosse Maskin og Transport hentet 32-tonneren Hitachi ZX300-6 denne uken.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er den første serie 6-maskinen fra Hitachi som er levert i Norge. Nå skal den grave utrettelig for det tradisjonsrike firmaet Fosse Maskin og Transport i Vik i Sogn.
- Ja nå er den på vei, sier Harald Fosse en av eierne og sønn av grunnleggeren Kristen Fosse til AT.no.
Ifølge Harald Fosse skal maskinen brukes til all slags variert anleggsarbeid for bedriften. Maskinene veier 32,3 tonn med en motor som gir 197 kW / 268 hk. Skuffestørrelsen er 1700 liter og gravedybden drøyt 7,2 meter.
Bedret drivstofforruk
Fosse Maskin har flere Hitachier fra før, og gleder seg nå til en forbedret utgave.
- Den skal ha bedre kjørekomfort og drivstofforbruk, forteller Harald Fosse.
I de nye maskinene er Hitachis Trias-system ytterligere forbedret med det resultat at drivstofforbruket er redusert med opptil ti prosent i powermodus.
Tre hovedpumper fordeler nå oljen til ønsket funksjon enda mer effektivt. En annen fordel for brukerne er at eksospotten nå vil brennes av hver 30de time mot hver 8nde time for serie 5-maskinene.
AdBlue
Dieselpartikkelfilteret er erstattet av et såkalt SCR-system. Systemet renser eksosen ved hjelp av AdBlue. Det vil gå 2-3 dieseltanker per AdBlue fylling. Designet på maskinen gjør påfylling av AdBlue lett tilgjengelig fra bakkenivå.
Maskinene har tre nye rekkverk som gjør det sikrere å ferdes på maskinen. Det blir også enkelt å åpne hele motordekslet slik at inspeksjon og vedlikehold forenkles.
På displayet i førerhuset er det i tillegg til indikator for AdBlue-tank, tilvalg for dieselforbruk, hammertimer, hydraulikktemperatur og motorturtall. For at føreren lettere skal kunne velge arbeidsmodus er symboler for rototilt samt pusseskuff innlagt i displayet.
3-beltestyring
For modellene ZX250-6 (27 tonn) og større kommer 3-beltestyring som standard. Dette for å redusere skader på understell. Dessuten er tykkelsen på beltemotorbeskyttelsen doblet. Systemet for returolje er også forbedret, blant annet ved at rør er byttet med slanger.
Original DAB-radio er tilbehør i de nye modellene.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?