
Aldesa Constructions lavest i Harstad
Tunnelen gjennom Harstadåsen er det største delprosjektet i veiprosjektet Harstadpakken, og skal redusere gjennomgangstrafikken i sentrum med minst 40 prosent.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Seks entreprenører har gitt tilbud på bygging og forventet byggestart er mars/april 2016.
- Vi er godt fornøyd med konkurransen, og tilbudene er innenfor prisoverslaget vi gjorde tidligere, sier Olav Frantzen, fungerende prosjektleder i Harstadpakken.
Anleggsarbeidet er forventet å starte i løpet av mars/april og vil ta drøyt tre år å fullføre. Tunnelen skal etter planen stå ferdig våren/sommeren 2019.
Mange fordeler med tunnel
Tunnelen, på 1450 meter, er det delprosjektet som har størst innflytelse på fremtidig trafikkavvikling i Harstad sentrum.
Fordelene med å bygge tunnel er, ifølge Statens vegvesen:
- Redusert biltrafikk gjennom sentrum med minst 40 prosent.
- Redusert trafikkstøy og støvproblemer i sentrum.
- Sentrum blir mer trafikksikkert, og dermed også mer attraktivt for gående og syklende.
- Fremkommeligheten for den trafikken som nødvendigvis må gå i sentrum vil bli vesentlig bedre (næringstrafikk, kollektivtrafikk også videre).
- Et tiltak som tilrettelegger for trygg og god fremkommelighet for trafikken i aksen nord-sør.
- Kostnader spares for næringstrafikken.
- Økt utviklingspotensiale på nordsiden av byen.
- Bedre bomiljø (mindre støv/støy/utslipp) i øvre bydel.
- Betydelig bedre trafikksikkerhet langs kommunale veier i øvre bydel av Harstad. Disse veiene benyttes av gående til og fra skole og bebyggelse, og omtales spesielt i kommunens trafikksikkerhetsplan.
- Dette er det viktigste tiltaket for å redusere trafikken og slitasjen på kommunalt veinett i øvre bydel, eksempelvis Seljestadveien, Gamle kirkeveg, St. Olavs gt. og Åsveien.
Disse entreprenørene leverte tilbud innen fristen:
- Skanska AS, 235.570.046 kroner
- Veidekke Entreprenør AS, 272.219.887 kroner
- NCC Construction AS, 252.264.410,98 kroner
- Aldesa Constructions SA, 218.404.113,19 kroner
- Leonhard Nilsen og Sønner AS (LNS ), 239.268.146,96 kroner
- AF Gruppen ASA, 239.363.946 kroner
Tilbudene skal nå kontrollregnes før man velger entreprenør. Arbeidet starter etter planen opp i mars/april.
Tunnelen styrer mye av økonomien
- Det er først nå som vi har fått inn tilbudene på tunnelen at vi med større sikkerhet vet hvor mye penger vi har igjen til resterende prosjekter i Harstadpakken, sier Frantzen.
- Nå skal vi regne på helheten i dette og legge frem tallene for styringsgruppen i Harstadpakken. Deretter skal de vurdere videre prioritering av delprosjektene.
STILLING LEDIG:
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet