Volvo-graveren og maskinfører Ole Kristian Bergve slipper ei steinblokk ned mot jernkula

«Steinbombing» med Volvo-graver

HOKKSUND: Steiner som er for store til å mates i knuseverket, slås i filler med hydraulikkhammer. I Hoensmarka Pukkverk ved Hokksund benyttes en annen metode: Steinblokkene slippes ned på ei 6,4 tonn tung jernkule.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Årsaken til denne grovknusingen som på fagspråket omtales som «kuling», skyldes strenge støyregler og nabohensyn. Hoensmarka Pukkverk drives av Isachsen Anlegg og årlig uttak er ca. 200.000 tonn stein/sand. 

Tre års erfaring

Maskinføreren som utfører «steinbombingen» i Hoensmarka, er Ole Kristian Bergve (31). Han har sluppet stein «fra oven» i tre år, og har dermed fått innarbeidet teknikken som kreves for å treffe «blink».

Maskinfører Ole Kristian Bergve (t.h.) og Jon Ølstad, Volvo Maskin, ved jernkula på 6,4 tonn, som er produsert av Scana Steel.

– Det tok vel et par tre uker før jeg fikk ordentlig dreis på dette. Det er viktig at steinblokken ikke ruller ut av skuffa, steinen må falle loddrett ned på kula. Det skjer ved at jeg rykker skuffa vekk fra steinblokka slik at den ramler rett ned. Og i løpet av en arbeidsdag blir det mange «rykk» med skuffa. Det kjennes i kroppen, og det sliter også på maskinen, sier Ole Kristian Bergve som gjerne skulle brukt pigghammer.

– «Kuling» er jo en langt mer tungvint måte enn å bruke pigghammer, men reglene her i bruddet utelukker pigging, sier Bergve som også må slippe jernkula ned på steinblokker som er for store til å få i skuffa. Når steinblokkene er «pulverisert», lastes steinmassene over i grovknuseren Metso 116 av en Cat 336EH Hybrid (41 tonn).

KVX E2 tannsystem

«Co-piloten» til Bergve i steinbombingen, er 41-tonneren Volvo EC380ELRUC. RUC-betegnelsene betyr at Volvo-graveren har kraftigere, høyere og bredere understell – og skreddersydd for jobbing i stein.

41-tonneren som inngår i Isachsens siste Volvo-handel på 15 maskiner, er utstyrt med ei 2 m SMP-skuffe med KVX E2 tannsystem. Grunnen til valget av E2-systemet er at skuffeskjæret blir slett innvendig; det er ingen tannholdere som steinblokkene kan bli hengende igjen i. Maskinfører Bergve må nemlig «balansere» steinen på tannspissene før han gjør det nødvendige rykket med skuffa slik at steinblokka faller loddrett på jernkula.

Steinknusing «fra oven» innebærer at det spruter småstein når blokka treffer jernkula, og derfor består øvre og nedre frontvindu på Volvo-hytta av hammerglass. Frontvinduet har også piggegitter, det samme er også montert foran bomrota.

Steg IV-motoren i Isachsens nye «steinbomber» har effekt på 226 kW/307 hk, og hydraulikkapasiteten er 2x300 l/min.

80 Volvo-maskiner

Isachsen Maskinutleies (Isachsen Gruppen AS) siste Volvo-kjøp på 15 maskiner består av fem EW160E hjulgravere (18 tonn), to korthekk ECR235EL (26,5) beltegravere, beltegraveren EC250EL (28 tonn), to EC380ELRUC (42 tonn) beltegravere, tre L110H (20 tonn) hjullastere, én L90H (17 tonn) hjullaster og dumperen A30G (ca. 32 tonn).

Isachsen Gruppen har nå et 80-talls Volvo-maskiner, og

grunnleggeren av Isachsen Gruppen, Rune Isachsen, kjøpte sin første Volvo-maskin, hjullasteren L70, i 1988.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS