Digital kontroll av dekk

Kravene til sikkerhet, hastighet, effektivitet, pålitelighet og kostnadsbesparelser er betydelige for lastebilsjåfører og transportører.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I dag er dekkontrollen i hovedsak manuell, som på grunn av tid begrenser antall inspeksjoner. Dessuten er den informasjonen som samles inn verken automatisk, pålitelig eller rask.For å imøtekomme dette lanserer Michelin nå Michelin Tire Care, som består av tre digitale tjenester, skreddersydd for transportørens behov, skriver Michelin i en pressemelding.

Systemet består av TireLog, en enkel app for vedlikehold og kontroll, iCheck et proaktivt diagnoseverktøy og iManage som er en online overvåkning av alle dekk-kostnader. TireLog passer for små transportører som outsourcer vedlikehold og kontroll og er allerede tilgjengelig i Norge.

De to andre tjenestene vil bli lansert i løpet av 2016 og passer for større flåter med eget verksted for vedlikehold.

TireLo er en kostnadsfri applikasjon for smarttelefoner (tilgjengelig for Apple og Android). Den gjør det mulig for mindre transportører å enkelt og effektivt kunne vedlikeholde dekkene sine.

Transportører med færre enn 20 kjøretøy representerer 50 prosent av europeiske transportselskaper. Overvåkning og dekkontroll gjøres i stor grad manuelt i dag og er verken automatisk, pålitelig eller raskt. TireLog gir sjåføren rask og regelmessig informasjon om dekkene sine. Appen gjør at sjåførene fortløpende og sikkert kan ta beslutninger om dekkene i sine kjøretøyflåter, selv om antallet er lite.

Michelin mener at TireLog gir tre hovedfordeler:

  • Tidsbesparelse.
  • Optimalisering av vedlikeholdsplanlegging, mønsterskjæring, regummiering og dekkskifte.
  • Forenklet beslutningstaking takket være visualisering av dekkprodusenters sammenliknbare ytelse.
STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS