Ny intelligent Atlas Copco-utlegger

Atlas Copco har lansert en ny modell i citypaver-serien, Dynapac SD1800, med leggekapasitet på 350 tonn i timen og som dekker bredder fra 0,70–4,70 meter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Maskinen regnes som godt egnet for bruk ved veibygging og reparasjoner i trange bygater. Introduksjonen av SD-enhetene i citypaver-serien markerer en helt ny 2016-generasjon. Atlas Copco påpeker at modellene kommer med en rekke forbedringer. Blant annet er alle betjeningsmekanismene i PaveManager 2.0, kjent fra de store SD Dynapac-enhetene, integrert i dette sortimentet.

Atlas Copco hevder at nye citypaver blir det mest effektive og moderne asfalteringsproduktet i markedet. Grunnen er i første rekke de teknologisk avanserte elektro-hydrauliske betjeningsmekanismene. Effekten fra Deutz T3/T4-motoren (54 kW/73 hk) fordeles til mekanismene gjennom et system som minimerer ytelsestapet.

- Intelligent system

Et intelligent betjeningssystem i maskinen sikrer full overvåking av hele arbeidsprosessen og sikrer god arbeidsflyt. PaveManager 2.0 gir smidig styring av operasjoner på alle bruksområder, fra motorveier til bygater. Løsningen skal sikre full ytelse uansett arbeidsområde. Dynapacs integrerte styringssystem omtales av produsenten som intelligent og er direktetilkoblet gjennom et CAN BUS-system. Dette skal sikre rask og pålitelig kommunikasjon.

En rekke funksjoner som styres fra fjernkontrollen kan også styres fra betjeningspanelet, og omvendt. Fjernkontrollen kommuniserer med alt avrettingsutstyr fra MOBA. Utstyret er selvkonfigurerende og kan brukes på begge sider av asfaltleggeren. Både betjeningspanelet og fjernkontrollene består av fargeskjermer og intuitive, selvforklarende menyer og funksjoner. Symboler og bilder gir enklere styring og er de samme som i de større SD2500-modellene fra Atlas Copco.

Kompakt design

Med lengde på 5 meter og bredde på 1,80 meter er SD1800 godt egnet for arbeid på trange steder. Lav høyde gjør det mulig å asfaltere under trær, og transportdimensjonene regnes som gunstige. Selv med forlengerbokser montert, som forlenger utleggerbredder fra 2,35 meter til 4,10 meter, vil bredden være innenfor de vanlige transportbegrensningene.

Atlas Copco skriver i pressemeldingen at førerkomforten er av høyeste prioritet. Plattformen er rommelig og flatt gulv gir god oppbevaringsplass. Det nye taket har to integrerte arbeidslys, både foran og bak.

Setene er dreibare og montert i en justerbar stasjon. Betjeningspanelet er skyvbart og tippbart, og det påpekes at citypaver har samme type «menneske-maskin-grensesnitt» som de store maskinene i F- og SD-seriene. Nye citypaver har også uttrekkbart tak for komfortabel betjening under alle værforhold. Maskinen kan også leveres med et røykavtrekkssystem.

Ny screed

Screeden for F- og SD-seriene i citypaver-sortimentet er fullstendig nyutviklet. Screeden V3500 omtales som ekstremt stabil på grunn av det robuste forlengersystemet med dobbeltrør. Bransjeledende stabilitet kaller Atlas Copco det selv, og spesielt god er stabiliteten ved utlegging på maksimumsbredde. De nye sidedekslene er enkle å justere og har all kabling til sensorer og fjernkontroller integrert i rammen. Forlengerboksene er utformet med ny hurtigkobling for rask montering og enkel justering.

- Det nye screedsortimentet tilbyr vesentlige fordeler og samme fleksibilitet som våre store screedmodeller. Det er tilgjengelig med alternativene ”Vibration Only” eller ”Tamping and Vibration” for forhåndskompaktering. Oppvarmingen kan være elektrisk eller gassdrevet, skriver Atlas Copco i en pressemelding.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS