Slik er Vinterdekk-Europa
Goodyear har samlet en oversikt over de ulike reglene for vinterdekk rundt om i Europa. Feil kan koste dyrt.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I en pressemelding advarer dekkprodusenten Goodyear lastebil- og bussoperatører om farene ved ikke å bruke riktige dekk på vinterstid. Akkurat som dårlige værforhold kan forskjellige europeiske regler om vinterdekk stoppe kjøretøyer, eller straffe sjåfører for ikke å overholde loven. I tillegg kan definisjonen av vinterdekk variere fra land til land i Europa.
- Alle operatører er klar over problemene som kan oppstå ved plutselig snøfall, og utstyrer kjøretøyene deretter, sa Benjamin Willot, Director Marketing Commercial Tires Goodyear Europe, Middle East and Africa.
- Dessuten krever et økende antall europeiske land bruk av vinterdekk for nyttekjøretøyer – ikke kun når forholdene tilsier det, men også i bestemte perioder av året. En stor utfordring for operatørene er manglende harmonisering av EU-lovgivning om vinterdekk for nyttekjøretøyer. Feil ved å etterleve lovene kan resultere i bøter eller at kjøretøyet ikke får lov til å fortsette ferden, sier han.
Definisjonen varierer
Norge har naturlig nok noen av de strengeste reglene, og for flåteeiere basert i Norge bør det ikke være store problemer med å krysse grenser i Europa. Men for utenlandske operatører kan det være en krevende øvelse å komme til Norge, ikke bare på grunn av forholdene, men også på grunn av reglene.
Definisjonen av vinterdekk for nyttekjøretøy utvikler seg over hele Europa. Merkingen M+S (også MS, M&S, M-S), som står for «mud and snow» (gjørme og snø), har tradisjonelt sett vært basis for nasjonale regler om vinterdekk. Men mot slutten av 2012 introduserte EU et nytt ekstra vinterdekksymbol for lastebiler: merkingen 3-Peak-Mountain-Snow-Flake (3PMSF) – tretoppet fjell og snøkrystall (alpesymbol).
Det nye symbolet kan kun lovlig brukes om dekket møter minstekrav for ytelse på snø. Dekk til nyttekjøretøy som består denne standardiserte testen og får 3PMSF-merket, er offisielt beregnet for krevende snøforhold. 3PMSF-symbolet ekskluderer derimot ikke bruken av M+S, eller erstatter den i lovgivning om vinterdekk for lastebiler i Europa. Begge merkene er fremdeles gyldige, og de nøyaktige kravene finnes i de forskjellige nasjonenes lovgivning.
I Europa har noen land endret eller vedtatt tillegg til lovene sine om vinterdekk, med henvisning til 3PMSF-merkede dekk til nyttekjøretøy, mens de fremdeles godtar alle M+S-merkede dekk med eller uten 3PMSF.
Finland har ingen krav
Landene som anerkjenner det nye merket er Norge, Sverige, Tyrkia og Russland, mens Østerrike, Tyskland, Kroatia og Italia fremdeles kun henviser til M+S-merking i deres nasjonale lover om vinterdekk. Noen europeiske land har ingen lover om vinterdekk for lastebiler, som Belgia, Danmark, Estland, Finland, Ungarn, Irland, Latvia, Litauen, Storbritannia og Polen.
Generelt sett er M+S-symbolet fremdeles godkjent for å definere vinterdekk for nyttekjøretøyer i europeiske land, men i tillegg er det ofte ytterligere krav som minimum mønsterdybde i vinterperioden.
Goodyear Dunlop har identifisert 28 europeiske land med krav til vinterdekk for nyttekjøretøyer. Noen har lokal lovgivning, noen krever vinterdekk under bestemte omstendigheter på alle veier og noen har obligatoriske krav over bestemte perioder, uavhengig av forhold. Flåteoperatører bør sjekke lovgivningen i alle land hvor de opererer.
M+S vs. 3PMSF
M+S betyr at dekket har bedre trekkevne på snø enn et vanlig dekk. Merket relaterer ikke til en standardisert test. 3PMSF-dekk må derimot bestå en streng ISO-test, fastsatt av EU i 2012. Den sammenligner trekkevnen med den til et referansedekk på en vei med hardpakket snø. Dekket må være minst 25 % bedre enn referansedekket for å bestå testen. Basert på denne testen om ytelse på snø er lastebildekk med 3PMSF-symbolet et bedre valg for krevende snøforhold enn dekk som kun har M+S-merket.
Hverken M+S- eller 3PMSF-symbolet forteller alt. Disse symbolene indikerer bedre ytelse på vinterføre enn vanlige dekk, men det finnes også spesielle vinterdekk på markedet. I tillegg til at de har begge merkene er disse spesielle vinterdekkene for lastebiler spesialutviklet for krevende vinterforhold.
I år introduserte Goodyear en fullstendig ny generasjon med spesielle vinterdekk for lastebiler. Ultra Grip Max-serien er spesialutviklet for vinterforhold. For å forsikre at flåtene forsetter jobben på vinterforhold tilbyr den mye bedre grep og trekkevne på snø enn andre Goodyear-lastebildekk med M+S- eller til og med 3PMSF-merke.
Her er Goodyears Europa-kart:
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?