- Slutt på alkohol på Fjellsprenger'n

DUBROVNIK (AT.no): - Tja, største endringen med meg som formann i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk? Det må være at det blir slutt på alkohol på Fjellsprengern.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Like etter at han har sagt disse ordene sprekker hele ansiktet til Frode Nilsen opp i et eneste stort smil. LNS-sjefen ble i mai valgt til ny leder av NFF som arrangerer Fjellsprengningskonferansen i november hvert år. Konferansen er et høydepunkt for fjellfolket og kjent for godt faglig innhold, utdeling av priser og et arrangement med høy sosial faktor. Å inndra øl og akevitt fra festmiddagen på fjellsprengningsdagen er selvfølgelig bare en spøk.

Hovedsakene

Den største saken for Nilsen og NFF de neste årene er World Tunnel Congress (WTC) som skal arrangeres i Bergen i juni 2017. Anlegg&Transport gjorde dette intervjuet med Nilsen på årets WTC-konferanse i Dubrovnik i Kroatia som ble arrangert i slutten av mai. På den norske fellesstanden i Kroatia ble det gjort et solid arbeid med salg av sponsoravtaler og stander til Bergen. Alle sponsoravtalene er solgt og i tillegg en rekke stander. Det ble signert avtaler for nærmere fem millioner kroner i løpet av uken i Kroatia.

- Det var et imponerende arbeid av den norske gjengen i Kroatia, sier Nilsen.

Foruten WTC har også den nyvalgte NFF-formannen andre saker han vil kjempe for de kommende årene.

- Jeg har et ønske om at vi fra entreprenørsiden i større grad skal være med på å styre og påvirke bransjen. Anlegg er en av Norges største bransjer, men vi har ingen som taler vår sak. Det er positivt at Hanne Markussen Ek er med i det meget gode NFF-styret. Hun har vært styreformann i Norsk Bergindustri og jobbet tett mot det politiske miljøet. I tillegg til Hanne har jeg også store forventninger til at de nye styremedlemmene, Kjersti Dunham Kvalheim og Ola Rømcke, leverer varene, sier Nilsen.

- Hvilke politiske saker er viktige?

- Om jeg skal ta på meg entreprenørhatten, viser skissen fra det nye Veiselskapet at prosjektene begynner å bli i overkant store til at norske entreprenører klarer å henge med, sier Leonhard Nilsen og Sønner-sjefen (LNS) Frode Nilsen.

Konfliktfylt bransje

- Jeg håper også å bidra til å få ned konfliktnivået i bransjen. Dette er altfor høyt nå. Utviklingen kommer som en kombinasjon av tøff konkurranse, kreativitet blant entreprenørene og beslutningsvegring hos byggherrene, sier Nilsen.

Apropos konfliktnivå. Dette nådde nylig nye høyder i Norge ved at Statens vegvesen (SVV) sa opp kontrakten med spanske Ossa på Sørkjosen i Troms på grunn av altfor treg fremdrift. Nilsen har tidligere vært kritisk til at SVV og Jernbaneverket har ligget langflate etter å hente utenlandske entreprenører til Norge.

- Jeg kan ikke si det overrasket meg at Ossa ikke fikk det til. Jeg har lenge sagt at dette kommer til å skje, og det kommer til å skje igjen. Men jeg må gi SVV honnør for at de tør å si opp kontrakten og sette en standard, sier han.

- En ære

- Hva var det som gjorde at du fikk lyst til å bli NFF-formann?

- Først og fremst var det en ære å bli spurt, men jeg mener entreprenørene er for lite på banen i slike fora. Tror ikke det har vært en formann fra en entreprenør siden 90-tallet. I tillegg et dette et artig arbeid som gir energi, og jeg vil trekke frem det fantastiske dugnadsarbeidet i foreningen. Faglig sett vil jeg nevne alle publikasjonene vi gir ut hvert år, håndbøkene og den engelske publikasjonen Norwegian Tunneling Technology. Sistnevnte er blitt svært anerkjent i verden, sier Nilsen.

Norwegian Tunneling Technology benyttes i læresammenheng blant annet på Universitetet i Budapest og i California.

- Du er også en bedriftseier. På hvilken måte drar du nytte av å være så aktiv i miljøet?

- Det er klart man bygger et stort nettverk som gjør det enklere å få hjelp om man skulle trenge det. I fora som her på WTC får man en oppdatering på kommende tunnelprosjekter og hva som er på gang rundt i verden. I Kroatia ble det snakket mye om vannkraft. Det kommer mange vannkrafttunneler i Sør-Amerika, Asia og delvis i Afrika de kommende årene, sier Nilsen.

LNS er aktiv på det utenlandske markedet og har for øyeblikket prosjekter på Færøyene, på Island og på Grønland.

Et annet tema på årets WTC-konferanse var hvordan gruvenæringen og tunnelnæringen kan lære av hverandre. Dette var innholdet i Nilsens foredrag på WTC i Brasil i ifjor.

Skål for den!

Powered by Labrador CMS