Skal bekjempe slaps og vann
Fredag viser Statens vegvesen, Tellefsdal og Veidrift sitt nye våpen for mindre veisalting. Tellefdal’s slapsegrind er videreutviklet slik at enheten også kan salte veien.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Statens vegvesen har hatt som mål i lengre tid å få ned saltforbruket langs norske veier. En av hovedhensiktene med prosjektet er å få veibanen tørr så fort som mulig etter et snøfall.
Den nye enheten som nå vises frem er en prototype. Veidrift skal teste den i Horten og Tønsberg området i Vestfold denne vinteren.
Allerede på årets første snøfall har de fått prøvd utstyret. Resultatene var oppløftende.
Les også:
Tellefsdal SRC 3000 er bygget på en slepehenger med store hjul. Under sitter Tellefsdals slapsegrind som første gang ble vist frem for noen år siden under ”Salt smart”-prosjektet. Den består av tre rekker med gummielemeter, som er av samme type som Tellefsdal bruker på sine slapseskjær bak plogene.
Tre meter
I tillegg er det utviklet en ving som kan slippes ned på hver side av hovedelementet. Det gir en maksimal arbeidsbredde på tre meter. På hver rekke under slapseelementet står de uavhengige gummielementene i trappetrinn. Det gjør at de kan slå opp uavhengig av hverandre om er ujevnheter i veibanen.
Hele slapseenheten ligger med vandring, og kan bevege seg fritt. Dermed takler den også kurvaturen på veibanen. Dermed fjernes det meste av snø og slaps som ligger igjen etter plogen foran på bilen mekanisk. Og behovet for salting reduseres.
Saltspreder på toppen
Oppe på toppen av hengeren sitter det en Aebi Schmidt saltspreder som er optimalisert for både fast salt og lake. Den har en sju kubikks beholder for sand og salt.
Sprederen har også systemet Thermologic. Det er et system som optimaliserer saltmengden som spres ut i forhold til temperaturen på veibanen.
12 kubikk lake
På sprederen på tilhengeren er det også 2700 liter med lake. Den kan kobles sammen med laketanken på bilen. Da blir det 12 kubikk lake tilgjengelig.
Utstyret på hengeren drives av bilens hydraulikk. Dermed er det ikke nødvendig med annet enn tipphydraulikken på bilen for å få det til å virke.
Når vingene på slapsegrinden er slått sammen blir transportbredde 2,55 meter. Staten vegvesen skal kjøre prøveprosjektet hele den kommende vinteren.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!