Skal bekjempe slaps og vann
Fredag viser Statens vegvesen, Tellefsdal og Veidrift sitt nye våpen for mindre veisalting. Tellefdal’s slapsegrind er videreutviklet slik at enheten også kan salte veien.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Statens vegvesen har hatt som mål i lengre tid å få ned saltforbruket langs norske veier. En av hovedhensiktene med prosjektet er å få veibanen tørr så fort som mulig etter et snøfall.
Den nye enheten som nå vises frem er en prototype. Veidrift skal teste den i Horten og Tønsberg området i Vestfold denne vinteren.
Allerede på årets første snøfall har de fått prøvd utstyret. Resultatene var oppløftende.
Les også:
Tellefsdal SRC 3000 er bygget på en slepehenger med store hjul. Under sitter Tellefsdals slapsegrind som første gang ble vist frem for noen år siden under ”Salt smart”-prosjektet. Den består av tre rekker med gummielemeter, som er av samme type som Tellefsdal bruker på sine slapseskjær bak plogene.
Tre meter
I tillegg er det utviklet en ving som kan slippes ned på hver side av hovedelementet. Det gir en maksimal arbeidsbredde på tre meter. På hver rekke under slapseelementet står de uavhengige gummielementene i trappetrinn. Det gjør at de kan slå opp uavhengig av hverandre om er ujevnheter i veibanen.
Hele slapseenheten ligger med vandring, og kan bevege seg fritt. Dermed takler den også kurvaturen på veibanen. Dermed fjernes det meste av snø og slaps som ligger igjen etter plogen foran på bilen mekanisk. Og behovet for salting reduseres.
Saltspreder på toppen
Oppe på toppen av hengeren sitter det en Aebi Schmidt saltspreder som er optimalisert for både fast salt og lake. Den har en sju kubikks beholder for sand og salt.
Sprederen har også systemet Thermologic. Det er et system som optimaliserer saltmengden som spres ut i forhold til temperaturen på veibanen.
12 kubikk lake
På sprederen på tilhengeren er det også 2700 liter med lake. Den kan kobles sammen med laketanken på bilen. Da blir det 12 kubikk lake tilgjengelig.
Utstyret på hengeren drives av bilens hydraulikk. Dermed er det ikke nødvendig med annet enn tipphydraulikken på bilen for å få det til å virke.
Når vingene på slapsegrinden er slått sammen blir transportbredde 2,55 meter. Staten vegvesen skal kjøre prøveprosjektet hele den kommende vinteren.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?