Det er gjort på sekunder når Mads Kvamme tar av hydraulikken til tilhengeren. Multi X-koblingen fra Cejn gjør også at det ikke søles olje lenger.

Letter jobben med Multi X

BÆRUM: Oslo-entreprenøren Mini Snø og Graveservice AS har montert Multi X-koblinger til tiltrotatoren på sine gravemaskiner de siste to årene. Nå har entreprenøren også satt samme kobling på en hjulgraver-tilhenger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den nye Komatsu PW 160 gravemaskinen ble bestilt med en ny Gigant tilhenger. For å redusere oljesøl, lette hverdagen og redusere belastningen på koblingene ble det bestemt å montere Multi X-koblinger fra den svenske produsenten Cejn også på den.

- Fordelen er at all hydraulikk og elektriske koblinger sitter i samme enhet. Samtidig blir det mindre slag både i slanger og hydraulikk når den brukes, sier Hans Erik Becker som er daglig leder i Mini Snø og Graveservice.

For Becker er det også et poeng å ha det mest mulig ryddig. Koblingen til hengeren er nå montert på en brakett litt tilbaketrukket og beskyttet inne mellom sylinderne til skjæret på maskinen.

I koblingen, som er cirka 15x20 cm stor, går det fire hydraulikkslanger og en strømledning. Det er akkurat likt den koblingen som sitter på stikka på maskinen.

- Fordelen med dette, er at du gidder å ta av hengeren noen ekstra ganger fordi det er så enkelt, sier Mads Kvamme som kjørte maskinen den dagen A&T var innom. Og det blir fort endel av- og påkoblinger i løpet av en dag.

Komatsu PW 160 har både kulekobling til tilhengeren og Multi X-kobling til hydraulikken.

I koblingen ligger det også en egen trykkavlaster som tar av trykket i slangene. Det er også med på å redusere søl fra slangene.

Gigant-hengeren, som er levert av Nils A. Mørk Maskin, har også kulekobling. Det gjør at det heller ikke blir slark mellom maskin og tilhenger. Denne type kobling er blitt mye mer brukt de siste årene. Hengeren på denne maskinen har også hydraulisk fjæret drag.

Mini Snø og Graveservice ble etablert i 2001. Selskapet har 17 ansatte, åtte gravemaskiner fra 15 til 30 tonn, og tre lastebiler. Hovedsakelig jobber de med infrastruktur bygging og VA-prosjekter i Oslo og Akershus.

Powered by Labrador CMS