Daglig leder Per Karlsen i Schmitz Cargobull Norge AS (t.h.) på Gardermoen overleverte nylig 20 nye trailere til Rune Herje fra Rema Distribusjon Norge AS.

20 traller til Rema

Les om hvorfor Rema Distribusjon AS foretrekker traller fra Schmitz Cargobull.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

-Vi er glade for å kunne levere enda 20 traller til Rema Distribusjon. Til sammen har de nå 128 trailere fra oss. Dette sier vel sitt om så vel en fornøyd kunde samt solide og gode enheter levert fra oss.

Daglig leder Per Karlsen i Schmitz Cargobull Norge AS på Gardermoen overleverte nylig 20 nye trailere til Rune Herje fra Rema Distribusjon Norge AS. Han bekrefter langt på vei både konklusjonene Per Karlsen trekker og ikke minst Rema sin policy på dette feltet:

-Vi ønsker å ha kontroll over vareflyten, men leier samtidig inn både tralle og lokale trekkvogner til å ta seg av lasting og lossing.

Togtraller med lift

Rema Distribusjon Norge AS har administrasjonen sin på Langhus utenfor Oslo, og Rune Herje har ansvaret for det som kalles «inn-transporten» fra leverandørene til Rema Distribusjons seks «distribunaler» rundt om i landet. Rema Distribusjon har også ansvaret for distribusjon til Rema 1000s butikker, samt til Bunnprisbutikkene.

- De trallene vi leier her, går stort sett i Norge, men mange går på tog gjennom Sverige og opp til Narvik. Med de 20 nye trallene vi nå får, har vi til sammen 128 i daglig transport for å få varene frem, sier Herje.

- Det er ikke mer enn to og et halvt år siden vi leide den første trallen, så vi får vel si at det har gått ganske så fort oppover. Av dem vi leier nå er det 37 som ikke er termotraller, da en stor andel av volumet de kjører er tørrvarer, alt fra potetgull til såpe. Dessuten har selskapet seks togtraller med lift, noe som er ganske nytt i bransjen.

Billigere langtransport med tog

Trallene som skal med tog lastes opp i Oslo-regionen og fraktes med tog til Narvik. Der går de i bistribusjon til butikker i området. Deretter fylles de med varer fra fiskematleverandør Max Mat i Bodø. Deretter fraktes de med tog sørover igjen.

Herje understreker at togtransport er viktig for Rema, og at man har en policy om å bruke tog der det går an å bruke det. Og selv om man har et miljøfokus for å velge togløsninger, er det også rimeligere å velge skinnetransport over lengre strekninger, kan han fortelle.

- Når det er sagt, er Rema veldig opptatt av å ha fokus på miljø, og blant annet utnytter de hver enkelt trailer fullt ut. Minst mulig kjøring med tomrom i traileren gjør at det i sum blir en meget miljøvennlig transport av den enkelte vare, sier Herje.

Denne måten å tenke på, reduserer antallet biler på veien.

Godt fornøyd

Herje er godt fornøyd med Schmitz Cargobull.

- Jeg har godt over 30 år erfaring i bransjen, og har også erfaring fra å bruke disse semitrailerne i andre selskap jeg har jobbet for. Derfor vet jeg at de tåler mye håndtering. Og der er selve kjernen hos oss: Når semien som kan veie opp mot 40 tonn skal på og av tog kanskje et par ganger om dagen, så er det en tøff belastning. Disse tåler det, og gjør at vi får mindre slitasjeproblemer enn med andre, sier han.

Skaptralle bedre enn to containere

-Fra rundt 2006 har det blitt en stadig større andel av termotransporten som går med skaptraller på tog, på bekostning av containere. Årsaken til dette er ganske enkelt at det er mer rasjonelt å laste og losse en skaptralle enn det er å håndtere to containere. Så at det har skjedd den reneste eksplosjon når det gjelder å transportere traller på tog, er overhode ikke overraskende. Både miljøvennlig, billig og enkelt. Og det enkleste er som kjent det beste, smiler Herje.

Powered by Labrador CMS