Girteka inn i Thermo-Transit
Litauiske Girteka Logistics kjøper seg opp i fisketransportøren Thermo-Thransit, og blir dermed oftere å se på norske veier.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Danske Thermo-Transit er spesialist på transport av fersk fisk fra Norge til Kontinentet. For å styrke seg i konkurransen har selskapet invitert en ekstern investor inn i selskapet.
Investoren er den litauiske omstridte giganten Girteka Logistics, som overtar 40 prosent av aksjene i Thermo-Transit. Dermed får Thermo-Transit muligheten til å benytte seg sav hele Girtekas lastebilflåte over hele Europa.
- Tøff konkurranse
- Konkurransen omkring veitransport er blitt tøffere de siste årene og vi må anerkjenne at det skal store krefter til dersom vi skal fortsette å vokse og være en attraktiv partner for våre norske kunder. Med en ekstern investor kan vi vokse og tilby enda flere innovative transportløsninger til kundene, sier Jesper Hansen, adm. direktør i Thermo-Transit-konsernet.
- I Thermo-Transit Norge AS har vi gjennom mer enn 20 år bygget opp en stor og trofast kundebase og har opplevd betydelig vekst innenfor transport av fersk fisk. Vi blir nå enda sterkere for å imøtekomme kundenes ønsker om et høyt servicenivå og stor kapasitet til konkurransedyktige priser, sier Hansen.
Vil øke omsetningen
Thermo-Transits ledelse og kontor- og lagerfasiliteter i Norge fortsetter som før. Konsernet har i alt ca. 500 ansatte og hadde i 2014 en total omsetning på rundt 850 millioner kroner. Jesper Hansen forventer vekst både i omsetning og antall ansatte i Norge de kommende årene.
- Med Girteka Logistics som investor har vi sikret merkevaren vår og våre mange dyktige og lojale ansatte, som er en stor del av vår suksess, sier Jesper Hansen fra Thermo-Transit.
- Thermo-Transit er en sterk bedrift i Skandinavia som kombinerer dyktige ansatte med leveranser av høy kvalitet og en solid kundebase. Vi er glade for å ha fått muligheten til å investere i Thermo-Transit og mener at denne investeringen vil styrke deres tilbud til kundene, samtidig som vi vil kunne lære mye av Thermo-Transit, sier Kristian Kaas Mortensen, kommunikasjonsdirektør i Girteka Logistics.
Dårlig rykte
Girteka er et omstridt selskap i Norge. I januar sa Coop opp sin avtale med selskapet etter at selskapet gjentatte ganger havnet i søkelys med negativt fortegn.
«Girteka har utvist dårlig dømmekraft og gjort flere feil. Dette ser Coop meget alvorlig på», skrev Coop i en pressemelding den gangen.
Les saken: Coop sparket Girteka
Nylig gikk også en kontrollør i Statens vegvesen ut og beskyldte Girteka-sjåfører for å stikke av fra Statens vegvesens kontroller. Girteka har erkjent at de har litt å lære, men mener at det dårlige ryktet til dels er ufortjent.
Les saken: - Kjører ofte forbi kontroller
- Vi forstår at som et av de største utenlandske transportselskapene, blir vi ofte brukt som et eksempel for å få budskap ut i hele transportsektoren. Vi er takknemlige for en slik tøff «behandling», da det hjelper oss å se våre svake sider og til å forbedre oss raskt. I løpet av det siste året har vi forbedret oss på mange plan, blant annet å følge Statens vegvesens «Donna Diesel»- og «Trygg Trailer»-program strengt. Vi er takknemlige for hver eneste kommentar, som påpeker våre utfordringer. Det hjelper oss til å bli bedre og gjør oss sterkere ikke bare i Norge, sier Kaas Mortensen til AT.no.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?