
Aurstad skal bygge bro med østerrikere
Arbeidsfelleskapet K.A. Aurstad og Porr skrev brukontrakt den 11.11 klokka 11.11.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Statens vegvesen signerte onsdag kontrakt på bygging av rv.5 Loftesnesbrui i Sogndal.
- Vi er glade for at vi nå er klare til å starte byggingen, etter en lang prosess med planlegging og prosjektering. Nå ser vi fram til et godt samarbeid med arbeidsfelleskapet Porr/K.A. Aurstad fra dage én. Blant annet er vi opptatt av at HMS blir ivaretatt i byggeperioden og at vi får en g kommunikasjon, sier prosjektleder Gunnar Solbakken i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Kontrakten med den østerrikske entreprenøren Porr, tidligere Bilfinger Infrastructure, og K.A. Aurstad ble underskrevet på regionveikontoret på Leikanger onsdag 11.11 klokka 11.11.
I sentrum
- Det er et spennende prosjekt og vi er godt forberedt på å løse det. Prosjektet ligger i et sentrumsområde med mye trafikk og vi vil gjøre vårt beste for at samfunnet skal få minst mulig problemer i byggeperioden, sier direktør Jakub Chojnacki i Porr.
Porr skal stå for selve brubyggingen, mens K.A. Aurstad skal stå for masseforflytning og det meste av veibyggingen på land.
- Det er et spennende prosjekt og vi ser fram til å ta fatt på samarbeidet med et firma vi ikke har erfaring med. Vi har gode erfaringer med å jobbe i arbeidsfellesskap fra før av, og vi har stor tro på at prosjektet vil bli en suksess, sier administrerende direktør Per Kristian Langlo i K.A. Aurstad AS.
Lavest - så vidt
Arbeidsfellesskapet fikk kontrakten i konkurranse med seks andre tilbydere etter å ha levert et tilbud på 238.431.622 kroner, noe som bare var en halv million kroner lavere enn nest laveste tilbyder som var NCC Construction.
Kontrakten omfatter bygging av ny 194 meter lang nettverksbuebru over Loftesnessundet i Sogndal, med en stålmengde på rundt 1250 tonn. Brua har to fundamenter i sjø med totalt 28 stålpæler. Det skal bygges overbygning med betongdekke.

I tillegg omfatter arbeidet utbedring av veier i tre retninger, ny rundkjøring samt 10.000 m3 med fylling og plastring i sjø på Sogndal-siden. Det skal også opparbeides et nytt landområde på Loftesnes med rundt 40.000 m3 masse.
- Et landemerke
Det er ventet at arbeidet skal starte i desember, med åpning våren 2018. Nåværende bru skal rives etter at trafikk er overført på den nye.
- Brua skal også være et nytt landemerke i Sogndal, og vi håper at brua i tillegg vil stå som et landmerke for et godt samarbeidsprosjekt når den står ferdig, sier utviklingsdirektør Bettina Gerti Gross, i Porr-Norge.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS