FERSK: Ford Rangeren som var med i testen kom direkte fra produksjonsbåndet.

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger

Ford har gjort det meget sterkt innenfor lette nyttekjøretøy de siste årene. Ranger vant internasjonal Pick-up Award sist den ble delt ut. Det blir interessant å se hvordan faceliften blir tatt i mot av markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Nye Ford Ranger scorer høyt i nesten alle disipliner og er en av tre kandidater til International Pick-up Award som deles ut på nyttekjøretøy-utstillingen Solutrans i Frankrike i midten av november. Ranger er stabil og god å kjøre og har eksakt og tight styring. Generelt er den en av de mest støysvake, med unntak av når man drar på med gassen. Giringen er komfortabel og harmonerer godt med motorens karakteristikk. Og krefter virker det også å være nok av, stigningene på vår testrunde gikk som en drøm med den kraftige 200 hesters motoren med dreiemoment på hele 470 Nm.

Ford Ranger fakta.jpg

Bilen tåler godt aktiv kjøring på bane. Girkassen henger godt med og sørger raskt for for god akselerasjon ut av svingene. Fjæringen henger godt med.

Test av ti pick-uper: Tidenes pick-up-lineVi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Solid arbeidshest Helt ny Nissan Liten stor amerikaner Tåler juling Sprek pensjonist God på det meste Cruiseskip på veien Plass og krefter Småtørst Tundra

Mitsubishi L200:
Nissan NP300:
Chevrolet Colorado:
Isuzu D-Max:
Toyota Hilux:
VW  Amarok:
Chevrolet Silverado:
Dodge Ram:
Toyota Tundra:

Man har god sikt fra førerplassen, både når det gjelder manøvrering via speil og ved vanlig landeveiskjøring A-stolpen er blant de smaleste i feltet noe som bidrar i positiv retning for sikt. Det at bilen er utstyrt med ryggekamera er selvsagt også et pluss. To USB-uttak gjør at fler kan lade mobiltelefon samtidig, samt at avspilling av musikk kan gjøres enten via kablen eller ved å koble opp mobiltelefonen via blue tooth. Ranger er en av de aller enkleste bilene å koble opp.

Som med alle biler finner vi enkelte ting som kanskje ikke er helt optimalt. Noen av bryterne og knappene er små og sitter litt uoversiktlig til. Betjeningen av varmeapparatet trenger litt tilvenning ettersom betjeningsorganene sitter så lavt at de er utenfor sjåførens normale synsfelt. Også denne bilen kunne ha bedre oppbevaringsmuligheter for A4-papirer.

Ettersom bilen kom rett fra fabrikken, hadde den kun klart å opparbeide 2000 kilometer på telleren før vi kjørte den. Dette resulterte i at den var lengst fra EU-forbruket for blandet kjøring av alle i testen, men den var likevel en av bilene som brukte minst drivstoff i løypa som går rundt Oslo.

Konklusjonen er at Ford har gjort et meget bra arbeid i faceliften, bilen er god å kjøre og scorer jevnt bra hos alle testførerne.

Fakta for alle ti pick-uper:

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS