Sparer diesel med hybrid
HARASJØEN: Bernt Ola Berntsen tenkte langsiktig da han kjøpte sin nye Komatsu HB 215 LC-2 hybridgravemaskin på 23 tonn.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Hedmarkingen har kjørt ett år med sin hybridgravemaskin. Maskinen går 2000 timer i året, og så langt har han spart mye diesel og CO-utslipp.
På det jevne bruker han nå rundt 10 liter i timen. Det er en reduksjon så stor at det gir mer klingende mynt i kassa.
- Du kan si det er hybriden som har finansiert dette, sier Berntsen, gliser og peker bort på en motivlakkert blondine som preger døra på gravemaskinen i bakgrunnen.
Samtidig hadde han fremtidige miljøkrav og eventuelle konkurransefortrinn i bakhodet da han kjøpte maskinen. Bernt Ola Berntsen tror lavutslippsmaskiner kan bli et krav på mange jobber i årene som kommer.
Tilvenning
Tilvenningen med å kjøre hybridmaskin synes han har gått bra. For det krever en omlegging av kjørestilen for å kjøre maskinen. Den er raskere på svingen i tillegg til at den går stillere enn den gamle maskinen til Berntsen.
Svingfunksjonen er selve nøkkelen til dieselbesparelsen. Det er den som er elektrisk, og ladingen av el-motoren skjer når svingbevegelsen bremses ned. Effekten kommer når overvognen snur seg mer enn 45 grader.
Berntsen mener han har redusert dieselforbruket sitt med mellom fire og fem liter i timen i forhold til tilsvarende maskin i lik produksjon. Den største besparelsen har han fått når maskinen går på lasting.
Venter på en større
Roger Wang i Hesselberg Maskin merker en stor økning i interessen for hybridmaskiner.
- Idag er vi på 3. generasjon hybridgravere. Utviklingen av de første begynte allerede i 1999, sier Wang.
Han tror interessen blir enda større når de kan vise større maskiner med større dieselforbruk. Ryktene svirrer om at Komatsu vil lansere en hybridmaskin i 40-tonnsklassen i nær fremtid. En slik maskin har et enda større potensial på besparelse.
- Markedet var litt avventende til hybridmaskinene til å begynne med. Nå er det stadig flere som har fattet interesse både på grunn av redusert dieselforbruk, men også på grunn av miljøaspektet med mindre utslipp, sier Wang.
Så langt er det flest små og mellomstore entreprenører som har tatt i bruk hybridmaskiner i Norge. Globalt hadde Komatsu levert over 3000 enheter av sin hybridmaskin i sommer.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Agaia AS søker maskinfører til elektrisk hjulgraver og beltegraver
Er DU vår nye maskinfører?
-
Agaia AS søker anleggsleder - Drammen
Bli med på å forme bærekraftige anlegg med Agaia!
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!
-
Agaia AS søker anleggsleder - Oslo
Bli med på å forme bærekraftige anlegg med Agaia!
-
Beck Maskin AS søker deleselger
Vi har fått Wacker Neuson og trenger hjelp fra deg!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vi søker Anleggsleder til spennende prosjekter innen infrastrukturprosjekter med vei og VA i Oslo-området!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vi søker Anleggsleder til spennende prosjekter innen infrastrukturprosjekter med vei og VA på Østlandet