Sparer diesel med hybrid
HARASJØEN: Bernt Ola Berntsen tenkte langsiktig da han kjøpte sin nye Komatsu HB 215 LC-2 hybridgravemaskin på 23 tonn.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Hedmarkingen har kjørt ett år med sin hybridgravemaskin. Maskinen går 2000 timer i året, og så langt har han spart mye diesel og CO-utslipp.
På det jevne bruker han nå rundt 10 liter i timen. Det er en reduksjon så stor at det gir mer klingende mynt i kassa.
- Du kan si det er hybriden som har finansiert dette, sier Berntsen, gliser og peker bort på en motivlakkert blondine som preger døra på gravemaskinen i bakgrunnen.
Samtidig hadde han fremtidige miljøkrav og eventuelle konkurransefortrinn i bakhodet da han kjøpte maskinen. Bernt Ola Berntsen tror lavutslippsmaskiner kan bli et krav på mange jobber i årene som kommer.
Tilvenning
Tilvenningen med å kjøre hybridmaskin synes han har gått bra. For det krever en omlegging av kjørestilen for å kjøre maskinen. Den er raskere på svingen i tillegg til at den går stillere enn den gamle maskinen til Berntsen.
Svingfunksjonen er selve nøkkelen til dieselbesparelsen. Det er den som er elektrisk, og ladingen av el-motoren skjer når svingbevegelsen bremses ned. Effekten kommer når overvognen snur seg mer enn 45 grader.
Berntsen mener han har redusert dieselforbruket sitt med mellom fire og fem liter i timen i forhold til tilsvarende maskin i lik produksjon. Den største besparelsen har han fått når maskinen går på lasting.
Venter på en større
Roger Wang i Hesselberg Maskin merker en stor økning i interessen for hybridmaskiner.
- Idag er vi på 3. generasjon hybridgravere. Utviklingen av de første begynte allerede i 1999, sier Wang.
Han tror interessen blir enda større når de kan vise større maskiner med større dieselforbruk. Ryktene svirrer om at Komatsu vil lansere en hybridmaskin i 40-tonnsklassen i nær fremtid. En slik maskin har et enda større potensial på besparelse.
- Markedet var litt avventende til hybridmaskinene til å begynne med. Nå er det stadig flere som har fattet interesse både på grunn av redusert dieselforbruk, men også på grunn av miljøaspektet med mindre utslipp, sier Wang.
Så langt er det flest små og mellomstore entreprenører som har tatt i bruk hybridmaskiner i Norge. Globalt hadde Komatsu levert over 3000 enheter av sin hybridmaskin i sommer.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?