Veikapasiteten halveres
Ring 3 i Oslo «strupes» stadig mer på grunn av tunnelarbeider. 22. oktober starter arbeider i Granfosstunnelen. Fra før arbeides det i Smestadtunnelen. Rehabilitering av Brynstunnelen starter i januar 2016.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Torsdag 22. oktober klokken 05.30 blir Granfosstunnelen på Ring 3 i Oslo innsnevret til ett felt i hver retning.
Omleggingen er et trinn i rehabiliteringen av Granfosstunnelen, som er den andre av i alt ti tunneler i Vegvesenets tunnelprosjekt i Oslo. Både Granfosstunnelen og Smestadtunnelen er nå under rehabilitering.
I tillegg til en generell oppgradering, innebærer arbeidene ved Granfosstunnelen også byggingen av lokk over Mustad-krysset, slik at man etter rehabiliteringen får sammenhengende tunnelløp på hele strekningen.
Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen ber bilistene merke seg det nye kjøremønstret:
- Grunnet arbeidene i dagsonen ved Mustad-krysset, vil vi ha innsnevring til ett felt i hver kjøreretning fra torsdag morgen. Da er det svært viktig å ta hensyn til medtrafikanter og overholde de nedsatte fartsgrensene i området.
I midten av november er arbeidene i dagsonen ferdig, vestgående løp stenges da og det etableres toveistrafikk i østgående løp.
Forvent kø
Nye kjøremønstre gir alltid en viss treghet i trafikkavviklingen. Granfosstunnelen og Fornebu er i tillegg et sted der det normalt er kø i rushtiden.
- Vår oppfordring til bilistene er at de som kommer vestfra langs E18 ser an situasjonen ved Fornebu. Hvis det er kø på avkjøringsbrua til Granfoss og Ring 3 anmoder vi om at man holder seg på E18 videre inn mot sentrum, sier Ulvik.
Tunnelprosjektet
Det fins ikke omkjøringstraseer i Oslo for den mengden trafikk som normalt passerer gjennom tunnelene. Derfor forventer Vegvesenet mer kø under tunnelrehabiliteringen.
Samtidig har trafikantene i Oslo i stor grad tatt til seg oppfordringen om å reise kollektivt, sykle eller gå i forbindelse med oppstarten av tunnelarbeidene på Smestadtunnelen tidligere i år.
- Vi er glade for at så mange har lyttet til vår anbefaling, sier Ulvik.
- Vi oppfordrer trafikantene til å fortsette den gode trenden.
Fire år med redusert kapasitet
Tunneloppgraderingen vil pågå frem til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli størst i 2016 og 2017.
Da foregår det arbeider i Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Brynstunnelen, og kapasiteten på Ring 3 reduseres med mer enn 50%.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?