
Veikapasiteten halveres
Ring 3 i Oslo «strupes» stadig mer på grunn av tunnelarbeider. 22. oktober starter arbeider i Granfosstunnelen. Fra før arbeides det i Smestadtunnelen. Rehabilitering av Brynstunnelen starter i januar 2016.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Torsdag 22. oktober klokken 05.30 blir Granfosstunnelen på Ring 3 i Oslo innsnevret til ett felt i hver retning.
Omleggingen er et trinn i rehabiliteringen av Granfosstunnelen, som er den andre av i alt ti tunneler i Vegvesenets tunnelprosjekt i Oslo. Både Granfosstunnelen og Smestadtunnelen er nå under rehabilitering.
I tillegg til en generell oppgradering, innebærer arbeidene ved Granfosstunnelen også byggingen av lokk over Mustad-krysset, slik at man etter rehabiliteringen får sammenhengende tunnelløp på hele strekningen.
Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen ber bilistene merke seg det nye kjøremønstret:
- Grunnet arbeidene i dagsonen ved Mustad-krysset, vil vi ha innsnevring til ett felt i hver kjøreretning fra torsdag morgen. Da er det svært viktig å ta hensyn til medtrafikanter og overholde de nedsatte fartsgrensene i området.
I midten av november er arbeidene i dagsonen ferdig, vestgående løp stenges da og det etableres toveistrafikk i østgående løp.
Forvent kø
Nye kjøremønstre gir alltid en viss treghet i trafikkavviklingen. Granfosstunnelen og Fornebu er i tillegg et sted der det normalt er kø i rushtiden.
- Vår oppfordring til bilistene er at de som kommer vestfra langs E18 ser an situasjonen ved Fornebu. Hvis det er kø på avkjøringsbrua til Granfoss og Ring 3 anmoder vi om at man holder seg på E18 videre inn mot sentrum, sier Ulvik.
Tunnelprosjektet
Det fins ikke omkjøringstraseer i Oslo for den mengden trafikk som normalt passerer gjennom tunnelene. Derfor forventer Vegvesenet mer kø under tunnelrehabiliteringen.
Samtidig har trafikantene i Oslo i stor grad tatt til seg oppfordringen om å reise kollektivt, sykle eller gå i forbindelse med oppstarten av tunnelarbeidene på Smestadtunnelen tidligere i år.
- Vi er glade for at så mange har lyttet til vår anbefaling, sier Ulvik.
- Vi oppfordrer trafikantene til å fortsette den gode trenden.
Fire år med redusert kapasitet
Tunneloppgraderingen vil pågå frem til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli størst i 2016 og 2017.
Da foregår det arbeider i Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Brynstunnelen, og kapasiteten på Ring 3 reduseres med mer enn 50%.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør