Ny DAF LF

Les om hva som kommer av nyheter på den nye versjonen av LF-serien som settes i produksjon i desember.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

DAF introduserer en rekke innovasjoner på den nye LF-serien. Forbedrede drivlinjer, en ny aerodynamikk-pakke, samt et større utvalg av akselkonfigurasjoner og drivstofftanker skal bidra til å sikre lavere driftskostnader og økt inntjening pr. kilometer.

De fleste LF 2016-modellene er utstyrt med de nyeste sikkerhets- og komfortfunksjonene som standard, blant annet AEBS-system (nødbrems), kollisjonsvarsling, adaptiv cruise control og filskiftvarsling.

Sikerhets-systemer

DAF LF 2016-modell (ved totalvekt fra 8 tonn og med luftfjæring på bakakselen) leveres som standard med AEBS-system, system for kollisjonsvarsling, filskiftvarsling og adaptiv cruise control. I en nødsituasjon vil AEBS-systemet automatisk aktivere bremsene for å unngå kollisjon, eventuelt minimere skadene dersom kollisjon er uunngåelig.

Adaptiv cruise control justerer automatisk bilens hastighet i forhold til forankjørende bils hastighet. På denne måten opprettholdes sikker avstand mellom kjøretøyene. Filskiftvarsleren fungerer via et kamera som er montert bak frontruten. Dersom bilen er i ferd med å skifte fil, eller er i ferd med å kjøre av veien, vil et lydsignal advare sjåføren.

Motorer

Den nye LF-serien har forbedret software og forbedret varme- og luftregulering i eksos-etterbehandlingssystemet. Dette gjør Paccar PX 5-motoren på 4,5 liter (112kW/152 hk – 157kW/213 hk) opp til 5% mer effektiv ifølge DAF.

PACCAR PX 7 motoren på 6,7 liter (164kW/223 hk – 231kW/314 hk) kan nå leveres med 12-trinns AS Tronic girkasse som ekstrautstyr. Dette medfører mulighet for vogntogsvekt på opptil 32 tonn. Et lavere turtall fører til lavere drivstofforbruk og støynivå.

Nytt oppsett

En av de viktigste forbedringene ved den nye LF-serien, er sju nye akselkonfigurasjoner med avstand opp til 6,9 meter. De lengste aksekonfigurasjonene muliggjør drivstofftanker på 1240 liter, hvilket ifølge DAF er unikt for en lastebil i denne klassen.

DAF har utviklet nye sidespoilere og en helt ny takspoiler for LF med Day Cab hytte. Takspoileren leveres til høye og lave påbygg, og sammen med de nye sidespoilerne skal drivstofforbruket kunne reduseres med inntil fire prosent, sammenlignet med dagens løsning.

Luftinntaket er nå plassert bak hytten. Dette skal sikre optimal tilførsel av luft, og muliggjøre montering av forskjellig tilleggsutstyr som høydejusterbar takspoiler og kjøleenheter. LF kan bestilles klargjort for montering av Frigoblock generator (vannkjølet 22,5 kW) for kjøletransport.

De nye energieffektive Led-baklysene, som i prinsippet vil vare i hele bilens levetid, kan nå bestilles på LF.

Integrert fartskriver

DAFs sjåførassistanse-system på LF, CF og XF sørger for detaljert informasjon om bilens drivstofføkonomi, bremseadferd og om sjåførens evne til å forutse kommende trafikksituasjoner.

En nyhet på LF 2016-modell, er at fartskriveropplysningene også vises på det sentrale displayet. Dette gjør det enklere for sjåføren å overvåke hastighet og kjøre- og hviletid på en effektiv måte. Displayet viser også når bilen skal ha neste service, slik at foreskrevet vedlikehold gjøres til rett tid. Basert på sjåførkortet, skifter displayet automatisk til riktig språk.

Opplysninger om påbygget og annet utstyr kan vises på det sentrale displayet. Eksempler på dette kan være at kranen ikke er kjørt helt ut, eller at støtteben ikke står forsvarlig. Dette er mulig på bakgrunn av kommunikasjonen mellom bil og påbygg.

Produksjonen av nye LF starter i desember.

Powered by Labrador CMS