Forvirring om brøytefester
1.november trer EU-kravet om automatisk kollisjonsvarsling og filskiftvarsling (AEBS og LWD) på lastebiler over 18 tonn i kraft. Det har vært forvirring om hva dette betyr for lastebiler med brøytefeste. Antagelig betyr det lite.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Vegdirektoratet sendte 15. september i år ut et nytt notat. Der gir de dispensasjon for alle brøytebiler til å kunne ha brøyteplate montert. Uavhengig om det foreligger en offentlig brøytekontrakt, eller om kjøretøyet skal gå i privat brøyting.
Kravet om automatisk kollisjonsvarsling og filskiftvarsling (AEBS og LWD) har en rekke unntak. Et tradisjonelt brøytefeste sitter montert foran sensoren i grillen som må til for å få AEBS til å virke.
Svært mange av lastebilene som brukes til brøyting i Norge vil ikke få krav om dette utstyret. Dermed kan de fortsette å bruke samme brøyteplate som i dag. Enkelte nettsteder har spekulert i om alle brøytebiler må bytte brøyteplate.
Mange unntak
Alle lastebiler med fire aksler, eller trekk på alle hjul, er unntatt det nye påbudet. I tillegg er biler som er definert som offroad-biler i klasse N3G unntatt. Dette er biler med drift på minst halvparten av alle hjulene.
Forutsetningen er at bilen kan kjøre i 25 prosent stigning. Samtidig skal den klare en rampevinkel foran, bak og mellom akslingene på 25 grader. Bakkeklaringen må også være 25 cm. under både for- og bakakslingen. Mellom akslingene må bakkeklaringen være 30 cm.
De aller fleste dumperbilene i Norge oppfyller disse kravene i utgangspunktet, viser en telefonrunde A&T har gjort til bilimportørene. Brorparten av norske dumperbiler leveres med forhøyet understell.
Enkelte dumperbiler med hel-luft kan ha problemer med å oppfylle disse kravene. Også enkelte tre-akslede krokbiler som går i brøyting vil ikke slippe unna AEBS kravet.
Ikke tilbakevirkende
Påbudet om AEBS vil ikke ha tilbakevirkende kraft, og gjelder kun nyregistrerte biler i Norge. Selv endringene i kjøretøyforskriften trer i kraft 1. november, skriver Vegdirektoratet i sitt notat at de først vil komme med en helhetlig vurdering innen sommeren 2016. Vegdirektoratet skriver også i sitt notat at de ser det som hensiktsmessig at trafikkstasjonen i enkelttilfeller kan gi unntak fra de nye reglene.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?