Viste toppspekket hjullaster

På Dyrsku’n viste Brubakken en toppspekket hjullaster fra Ljungby.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Svenske Ljungbys hjullastere er i det øvre prissjiktet med mye utstyr og høy kvalitet. På Dyrsku’n i Seljord hadde Brubakken med seg 15-tonneren Ljungby L15, med en milelang liste med ekstrautstyr.

Brubakken har tidligere kjøpt en god del Ljungby-maskiner til sin utleieflåte. Markedssjef hos Ljungby, Benny Granath, sier til A&T at det derfor var naturlig å vise fram maskinen på standen til Brubakken.

- Vi var veldig fornøyde med responsen på messen. Vi ønsker å vise tydeligere i Norge hva Ljungby står for, for jeg tror ikke så mange vet det, sier Granath.

Valser skuffene

Ljungbys nye hyttefjæringssystem ble lansert på Entreprenad Live Ring Knutstorp i Skåne 7.-9. mai, og skal gjøre maskinførerens hverdag så behagelig som mulig.

L15-maskinen har blant annet 45 graders sving som Ljungby hevder å være alene om på markedet. Den er også utstyrt med en ekstra stor motor fra Sisu på 220 kW, mot standarden som er 170 kW. Her finnes også Ljungbys unike hyttefjæringssystem, ZF-girkasse, elektrisk justerte fotpedaler, elektrisk dørlukking, 4 hydrauliske ventiler m/ekstra retur for montering av ekstrautstyr, justerbart flow, ryggekamera, sentralsmøring, komfort førerstol, egenprodusert skuffe fra Ljungby på 2,7 m3 og mye annet.

- Skuffen lager Ljungby på en spesiell måte. De valser skuffene i stedet for å sveise dem i bunnen, noe som gir en mer holdbar skuffe, sier Geirmund Rundhaug hos Brubakken til A&T.

Ljungby L15, ekstrautstyr:

  • Sisu 74AWF 220kw (stor motor, std. er 170Kw)
  • ZF girkasse modell WG210
  • Vendbar vifte
  • Spakstyring
  • Komfort dørkmatte i cabin
  • Elektrisk justerbare fotpedaler
  • Elektrisk dørlukking
  • 4 hydrauliske ventiler m/ekstra retur for montering av f. eks. feiekost osv.
  • Justerbart flow
  • Integrert LMC maskinkontroll med integrert vekt
  • Ryggekamera med farger i skjerm
  • Slangebruddsventil (kranarm)
  • Verktøyskap i stigtrinn
  • Rustfritt sluttrør på eksos
  • Sentralsmøring
  • LM Comfortstystem (hyttefjæring)
  • Radio DAB med Bluetooth
  • Komfort førerstol (BE-GE 3110LC4)
  • Ljungbys egenproduserte grusskuff på 2,7m3

Hyttefjæringssystemet er nytt av året, og er noe Ljungby er alene om. Førerhytta er montert på gasshydrauliske sylindre.

Disse regulerer automatisk maskinens styresystem, Ljungby Maskin Control System, hvor det er utviklet et dempningssystem for førervekt (0-100 kg). Under kjøring reduseres støt og vibrasjoner.

Vil satse i Norge

Benny Granath sier at Ljungby ønsker en større tilstedeværelse i Norge, og for dem fungerte Dyrsku’n som en test på interessen.

Det ligger vel dermed også i kortene at Brubakken kanskje vil utvide samarbeidet med den svenske fabrikken i nær fremtid.

Ljungby har laget hjullastere i nettopp Ljungby siden 1983, og har siden da levert over 3500 maskiner til det svenske og det internasjonale markedet.  Dagens fabrikk er fra 1986.

Nedenfor kan du se en dansk test av Ljungby L15 og det nye hyttesystemet:

 

Powered by Labrador CMS