Smil til verden og verdens smiler igjen! Utsagnet symboliserer budskapet fra Ivecosjef Pierre LaHutte da han presenterte en smilende Iveco Eurocargo for Truck of the Year-juryen for noen uker siden.

Smilende Iveco Eurocargo lansert

«Byene vil elske nye Eurocargo, lastebilen som respekterer menneskene og miljøet hvor den arbeider.»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Dette var hovedbudskapet fra Iveco-sjef Pierre Lahutte da han idag offisielt presenterte selskapets nye Eurocargo.

Den lette lastebilen har fått det samme moderne og smilende utseende som først ble lansert med den nye Daily-serien som ble valgt til «International Van of the Year». Det samme «smilefjeset» er også forventet når Iveco, med Stralis i spissen, skal fornye sine tunge lastebiler.

Vårt spionbilde av en smilende Iveco som vi presenterte for en tid siden, er identisk med utseende til nye Iveco Eurocargo.

Se spionbildet: Er dette nye Eurocargo?Under en kjøretur i Torino i Italia ble dette bildet tatt av det som kan være Ivecos nye Eurocargo.

Fullfører evolusjon i Iveco-programmet

Lanseringen av Iveco Eurocargo skjer samtidig med at Iveco feirer 40-årsjubileum. Produksjonen er lagt til selskapets WCM-fabrikken (Silver World Class Manufacturing) i Brescia i Italia.

 Ivecosjef Pierre Lahutte legger vekt på at selv om Eurocargo har fått et nyere og friskere utsende og et forbedret interiør, dreier det seg om det samme basisførerhuset som faktisk ble tatt frem for 25 år siden, og som gjennomgikk store designendringer og forbedringer i 2003.

Av nyheter ellers gjelder tekniske endringer som er nødvendig for at bilene skal kunne tilfredsstille kommende EU-krav fra november om nødbremsesystem (AEBS – Automatic Emergency Brake System) og filassistentsystem (LGS – Lane Guard System).

Uendret drivlinje

Det tekniske er ellers i stor grad bibeholdt fra den nåværende Eurocargo-serien. Det dreier seg blant annet om Tector 5-motorer (fire-sylindret, 4,5 liter) som i tre varianter dekker effektområdet fra 160 til 206 hk og Tector 7 (seks-sylindret, 6,7 liter) som med fire effektvarianter dekker området fra 210 til 320 hk.

Girkassene er også kjente fra før. Både de manuelle med seks eller ni trinn og de automatiserte med seks eller 12 trinn produseres av ZF. Eurocargo-serien kan også leveres med automatkasser fra Allison.

«SCR only»

Iveco er den eneste nyttekjøretøyprodusenten som kun leverer rene SCR-motorer i alle kjøretøy fra 7,5 tonn og helt til topps. Det innebærer at man tilfredsstiller Euro 6-kravene helt uten eksosresirkulering (EGR), men ved at SCR-systemet (Selctive Catalytic Reduction) er så effektivt at det klarer eksosrensingen helt på egenhånd. «SCR only», eller Hi-SCR som det heter på Iveco-språket, bygger på at selve forbrenningen er så effektiv at SCR-systemet alene kan ta seg av eksosrensingen, i tillegg til partikkelfilteret selvsagt.

Uten eksos tilbakeført i forbrenningsrommet på motoren blir forbrenningen dessuten så varm at det er lettere å holde tilstrekkelig høy temperatur til at partikkelfilteret regenereres uten ekstra avbrenning. Ytterligere en fordel er at man slipper den kompliserte og fordyrende eksosresirkuleringen på motoren.

De aller fleste av Ivecos konkurrenter benytter en kombinasjon av EGR og SCR i eksosrensingen, med unntak av Scania som kan levere noen varianter med «SCR only».

Vi presenterer rapport fra prøvekjøringen i kommende utgave av Anlegg&Transport.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS