Reduserer drivstofforbruket med 13%

Renault Trucks har sammen med seks partnere tatt frem et konsept som er ment å redusere drivstofforbruket fra distribusjonsbiler med rundt 13%.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Konseptet har fått navnet EDIT som er en forkortelse for Efficient Distribution Truck. Det er minimalt med informasjoner Renault Trucks har offentliggjort så langt, bortsett fra at kjøretøyet skal være basert på modellen D Wide, altså distribusjonsserien med bredt førerhus og totalvekt opp til 26 tonn. Videre sier selskapet at kjøretøyet skal ha komponenter som vil være kommersielt tilgjengelig i 2020.

Renault Trucks sier også at det vil være snakk om termopåbygg med en form som går i ett med et avrundet og mer aerodynamisk førerhus, samt med spoilere og sideskjørt som skal gi minst mulig luftmotstand.

Intelligent utstyr

EDIT skal være utstyrt med det Renault Trucks kaller et lavspennings makro-hybrid system som skal gjenvinne noe av bremseenergien via et reversibelt elektrisk system. Den lagrede strømmen skal brukes til å drive elektriske tilleggsaggregater, men produsenten utelukker ikke at systemet også skal kunne gi hjelpekraft til kjøretøyets forbrenningsmotor.

Kjøretøyet skal ha de fleste avanserte assistentsystemer som er lansert den senere tiden, og i tillegg planlegger Renault Trucks et system hvor kjøretøyet skal kommunisere med trafikklys langs veien slik at bilen kan kjøres optimalt etter lysenes syklus og dermed spare drivstoff. EDIT skal også delta i en test av nye Michelin-dekk med lavere rullemotstand.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS